Wat is eHerkenning?
EHerkenning is te vergelijken met DigiD, waarmee u als burger in kunt loggen op websites van de overheid en de zorg. Het is een erkend identificatiemiddel dat door de Rijksoverheid verplicht is gesteld voor organisaties en voldoet aan de hoogste eisen wat betreft betrouwbaarheid. Met eHerkenning kunt u als ondernemer veilig inloggen op websites van de overheid en gebruik maken van diensten, zoals het aanvragen van een subsidie of een vergunning. Middels eHerkenning kunt u al bij meer dan 400 overheidsinstanties inloggen en uw zaken online regelen. Momenteel zijn er 6 aanbieders in de markt die eHerkenning aanbieden, via deze link https://www.eherkenning.nl/leveranciers kunt u meer informatie vinden over deze aanbieders. EHerkenning is af te nemen in verschillende veiligheidsniveaus, waarbij voor het UVW eHerkenning niveau 3 nodig is.
UWV
Via het UWV kunt u diverse meldingen verzorgen voor uw personeel. Dit gaat veelal om ziekmeldingen of aanvragen voor zwangerschaps- en/of geboorteverlof voor uw werknemers. Bepaalde zaken omtrent ontslag van werknemers dienen ook via het UWV te lopen. Hiervoor is het dus van belang dat u kunt inloggen bij het UWV, zodat u deze meldingen tijdig kunt verzorgen en niet het risico loopt op een boete.
Ketenmachtiging
Het is mogelijk om uw financiële dienstverlener of adviseur te machtigen om voor u meldingen te verzorgen bij het UWV of bij andere overheidsinstanties. Dit is mogelijk middels een zogenaamde ketenmachtiging. Wanneer u deze meldingen door Van Oers wilt laten verzorgen, kunnen wij deze machtiging voor u in orde maken. Het is tevens mogelijk dat u zelf een ketenmachtiging afgeeft via uw eigen eHerkenning-leverancier.
Wanneer u iemand machtigt om meldingen te doen, dan heeft u in principe zelf geen eHerkenningsmiddel nodig. Echter adviseren wij alle ondernemers om zelf ook een eHerkenning aan te vragen, zodat u altijd kunt blijven communiceren met overheidsinstanties via de digitale weg.
Onderneem nu actie
De aanvraag van een eHerkenning kan vrij complex zijn. Wij raden u daarom aan om tijdig te beginnen met het selecteren van een leverancier en te starten met de aanvraag.
Heeft u reeds een eHerkenning? Gaat u dan binnen uw organisatie na of deze eHerkenning het juiste veiligheidsniveau heeft. Het is ook belangrijk welke personen binnen uw organisatie een eHerkenningsmiddel hebben en welke machtigingen zij hebben om meldingen te doen.
Stroomschema
Tips
- Check het veiligheidsniveau van uw huidige eHerkenning.
- Zorg ervoor dat er voldoende mensen binnen uw organisatie gemachtigd zijn voor het verzorgen van meldingen en controleer of zij de juiste rechten hebben.
- Waarborg de continuïteit voor het verzorgen van meldingen (denk hierbij aan afwezigheid of vertrek van uw medewerkers).
- Een eHerkenningsmiddel is persoonlijk: let op dat gegevens niet worden uitgewisseld binnen uw organisatie.
- Check bij uw financiële dienstverlener of uw ketenmachtiging in orde is.
HR Solutions - Aanvraag machtiging eHerkenning
Van Oers
Vul het contactformulier in en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.