Vanoers.nlCorporate FinanceOntwikkelingen in groothandel voor voedingsmiddelen

Ontwikkelingen in groothandel voor voedingsmiddelen  

Ontwikkelingen in groothandel voor voedingsmiddelen

De groothandel in voedingsmiddelen blijkt tot op heden beperkt gevoelig voor conjuncturele schommelingen in de markt. Ondanks de beperkte verwachte bevolkingsgroei in Nederland, verschuiving in demografie en ontwikkelingen op het gebied van consumptie laat deze sector groei zien. De groothandels hebben echter wel in toenemende mate te maken met margedruk en concurrentie. De economische meewind in de markt biedt veel kansen en ruimte voor innovatie. Het vermogen om hierop in te spelen zal uiteindelijk doorslaggevend zijn voor succes.

Verras de consument

De consument stelt steeds hogere eisen aan de voedselketen. Dit beperkt zich niet alleen tot de directe milieu impact bij de teler en veehouder. De consument wil ook positief verrast worden qua materiaal en esthetiek van verpakkingen en eist transparantie omtrent eventuele verspilling en afkomst van producten (tracking & tracing). Het wordt voor de groothandel belangrijk om te anticiperen op deze trends. Dit kan onder andere met omnichannel communicatie, geoptimaliseerde distributie en een continue ontwikkelend productportfolio. De bereidheid van de hedendaagse consument om te betalen voor beleving en gemak zal de komende jaren steeds verder toenemen. Door innovatie en samenwerking in de keten kan de groothandel een meer directe rol vervullen in de bediening van de consument.

 

Huidige ontwikkelingen

De ontwikkelingen in consumptiegedrag en de groei van de out-of-home markt zorgen voor nieuwe toetreders in de markt. De grenzen tussen retailers en groothandels vervagen doordat beide in toenemende mate de zakelijke markt rechtstreeks beleveren. De groothandels zien het speelveld veranderen en worden geacht steeds meer toegevoegde waarde te leveren om niet het risico te lopen de positie in de keten te verliezen. Ze kunnen op deze ontwikkelingen inspelen door klanten en leveranciers te helpen door het leveren van kennis (data), diensten toe te voegen, kosten te verlagen en (proactief) taken uit handen te nemen.

 

Transacties als gevolg van een bewegende markt

Groothandels hebben in toenemende mate te maken met margedruk en concurrentie. We zien dat de grote partijen hierop anticiperen door de keten verder te optimaliseren. Het toenemende aantal transacties in deze sector in de laatste jaren onderschrijft dat deze markt in beweging is. Hierbij speelt een rol dat de organische groei op de Nederlandse markt beperkt wordt geacht en de groei derhalve op een andere wijze dient te worden gerealiseerd. Dit kan enerzijds door overnames in de keten ten behoeve van schaalvoordelen en operationele optimalisatie en anderzijds door samenwerkingen of overnames ten behoeve van de verruiming van het productportfolio. De groothandel verkrijgt hierdoor een relevantere positie in de keten.

De actuele overnamestrategie van Sligro laat hierin duidelijk een focus zien voor overnames ten behoeve van operationele optimalisatie. Waarbij de rol van de groothandel steeds meer verschuift naar een totale logistieke dienstverlener. De recente overname van Daily Fresh Food door Hanos laat een keuze voor verbreding buiten de groothandelsactiviteiten zien. 

 

Meer informatie

Van Oers Corporate Finance erkent de trends in de markt en heeft diverse ondernemingen in de food en logistiek dienstverlening bijgestaan bij de (gedeeltelijke) verkoop. Zo hebben wij recent Até Horesca begeleid bij de overname door Horesca Lieferink. Mocht u vragen hebben over dit onderwerp of eens willen sparren met één van onze adviseurs, neem dan gerust contact met ons op of bel voor advies.

Alexander den Boer
Alexander den Boer
Directeur Corporate Finance
Bel mobiel
  • icon

Oeps! We konden je formulier niet vinden.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws

Altijd up-to-date blijven met Van Oers

Schrijf u meteen in voor de Van Oers nieuwsbrief.
Schrijf u in
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Alexander den Boer
Alexander den Boer | Directeur Corporate Finance
Wilt u meer informatie over dit onderwerp?
Vul het contactformulier in of laat een terugbelverzoek achter.
Neem contact op phone Terugbelverzoek