Maak een actieplan
Al met al een hard gelag. Met name als je als ondernemer de wens hebt of had om op zeer korte termijn jouw bedrijf te gaan verkopen. Deze wens is momenteel ongetwijfeld ingewisseld voor een actieplan om jouw onderneming door de crisis heen te loodsen, waarbij behoud van liquiditeit en personeel doorgaans voorop staan.
Zodra een actieplan en monitoring daarvan in werking is gesteld en je wellicht ‘(thuiswerk)tijd over hebt’, dan kan het zijn dat verkoop-gerelateerde vragen mogelijk weer door je hoofd schieten. ‘Kan ik mijn bedrijf nog wel verkopen in crisistijd of op korte termijn? Welke impact heeft de corona-crisis op een eventuele verkoop? Zijn er überhaupt kopers?’ Logische vragen bij een eerdere of actuele verkoopwens.
Overnamemarkt ‘on hold’
De overnamemarkt staat momenteel – met onzekerheid en een eventuele verlenging van de maatregelen na 28 april – grotendeels ‘on hold’. Kopers hebben op dit moment met name aandacht voor de eigen bedrijfsvoering en stellen investeringsbesluiten uit. Daarnaast beperken bancaire geldschieters de overnamefinancieringsmogelijkheden gezien de onzekerheid en risico’s.
Werken aan waarde op lange termijn
Jouw eventuele verkoopplannen als ondernemer staan hiermee ook ten dele ‘on hold’. Interessanter is het om te bezien waar je als ondernemer in deze tijd (los van eventueel omzetverlies door vraaguitval of verplichte sluiting) wel invloed op kan uitoefenen. Een moment ter reflectie op de bedrijfsvoering en het business model. De volgende onderwerpen zou je hierbij kunnen behandelen:
- Wat is het strategisch ondernemingsplan voor de komende twee a drie jaar?
- Is dit plan realistisch, meetbaar en haalbaar?
- Heb ik de juiste resources in huis om dit plan uit te voeren? Worden alle resources (o.a. personeel) ingezet daar waar zij het meeste nut en plezier hebben?
- Waar wordt mijn bedrijf als hardst geraakt in deze crisis en hoe kan ik het risico beperken?
- In hoeverre is het bedrijf afhankelijk van één of enkele grote klanten of leveranciers?
- Hoe gaan mijn afnemers reageren op deze crisis (ook op lange termijn) en kan ik daar op inspelen om hen toegevoegde waarde te bieden?
- Van welke interne en externe bedrijfsfactoren is het bedrijf afhankelijk en hoe kunnen deze risico’s worden verlaagd?
- Op welke gebieden kan ik de bedrijfsvoering standaardiseren en waar liggen flexibiliseringsmogelijkheden (bv. op product/dienstniveau, kosten- en organisatieniveau)?
- Heb ik de juiste managementinformatie en wordt het bedrijf ook aangestuurd op basis van deze informatie?
- Wordt de stuurinformatie gedeeld binnen het bedrijf?
- Klopt de juridische organisatiestructuur om een overname voor een koper aantrekkelijk te maken en ongewenste belastingheffing over een mogelijke verkoopopbrengst te voorkomen?
Houd vol! De corona-crisis komt en gaat…
Door te reflecteren op jouw bedrijfsvoering en hier actie op te ondernemen maak je jouw bedrijf sterker tegen mogelijke crises en werk je actief aan waardeontwikkeling. Het zijn tevens deze onderwerpen die kopers tijdens een overnameproces onderzoeken en waarop zij hun overnameprijs baseren.
Het richten op onderwerpen waar je zelf invloed op hebt is doorgaans ook een stuk leuker. Of je nou de wens hebt om te verkopen of niet… het zal sowieso lonen. Het ergste dat er kan gebeuren is dat je ‘weer verliefd wordt op jouw eigen bedrijf!’