Vanoers.nlBelastingadviesCoronavirus en aanvragen uitstel van betaling

Coronavirus en aanvragen uitstel van betaling 

Coronavirus en aanvragen uitstel van betaling

In dit artikel informeerden we u al over ‘Versoepeling uitstel van betaling belasting en verlaging boetes en rente’. In aanvulling daarop is de Belastingdienst met een aantal aankondigingen gekomen.

Update 8 april 2020

Het Ministerie van Financiën heeft besloten dat een aparte melding betalingsonmacht niet meer nodig is. U hoeft deze melding niet meer afzonderlijk te doen als u, in verband met de coronacrisis, om uitstel van betaling gaat vragen voor loonheffingen en/of omzetbelasting van een rechtspersoon die onder de vennootschapsbelasting valt. Dit geldt ook voor rechtspersonen die als dochtermaatschappij in een fiscale eenheid Vpb zijn opgenomen.

Voor de goede orde merken wij op dat het melden van betalingsonmacht bij het bedrijfs(tak)pensioenfonds nog steeds gewenst is voor de bestuurders van aangesloten ondernemingen die de premies niet (tijdig) kunnen betalen.

Online aanvragen

We kunnen kunnen nu melden dat de Belastingdienst op 2 april heeft aangekondigd dat uitstel aanvraag voortaan ook online kan. In één aanvraag wordt uitstel van betaling gevraagd voor verschillende belastingen tegelijk. U kon op deze wijze al uitstel krijgen voor de vennootschapsbelasting, inkomstenbelasting, loonheffingen en omzetbelasting (btw). De regeling is nu uitgebreid naar onder andere de kansspelbelasting, assurantiebelasting en verhuurdersheffing.

Uitstel van betaling vanwege coronacrisis?

Vraagt u uitstel van betaling aan vanwege de coronacrisis, dan krijgt u uitstel van betaling voor drie maanden en worden boetes automatisch teruggedraaid. Dit geldt ook voor nieuwe aanslagen die worden opgelegd binnen drie maanden na de aanslag waarvoor u bijzonder uitstel heeft gekregen. Dit uitstel van betaling heeft dezelfde einddatum als het eerste aangevraagde uitstel.

Langer dan drie maanden uitstel?

Wilt u langer uitstel dan drie maanden? Dan kunt u alleen schriftelijk een verzoek doen. Afhankelijk van de hoogte van de openstaande belastingschuld, moet aanvullende informatie worden meegestuurd naar de Belastingdienst over hoe de coronacrisis uw bedrijf heeft geraakt. Bij belastingschulden boven de € 20.000 is een verklaring van een derde-deskundige noodzakelijk. Deze deskundige moet verklaren dat het aannemelijk is dat de financiële problemen hoofdzakelijk door de coronacrisis zijn ontstaan. Bij belastingschulden onder de € 20.000 moet u met cijfers aangeven dat uw omzet, opdrachten en/of boekingen zijn gedaald ten opzichte van de afgelopen maanden.

Dit nieuwe beleid geldt voor alle uitstelverzoeken die sinds 12 maart 2020 zijn ingestuurd.

Let op: u kunt alleen uitstel van betaling vragen wanneer u de naheffingsaanslag al heeft ontvangen. Heeft u een verzoek om uitstel van betaling gedaan vóórdat u een (naheffings)aanslag heeft ontvangen? Dan moet u het verzoek opnieuw versturen aan de Belastingdienst.

Nieuw: deblokkeren G-rekening

Heeft u bijzonder uitstel van betaling gevraagd en maakt u gebruik van een G-rekening? Dan kunt u schriftelijk verzoeken om deblokkering van de G-rekening voor het bedrag waarvoor u bijzonder uitstel van betaling heeft gekregen in verband met de coronacrisis. Deblokkering kan schriftelijk worden verzocht. Gebruik hiervoor het formulier Verzoek Deblokkering g-rekening.

Meer informatie

Heeft u naar aanleiding van dit artikel vragen? Neem dan contact met ons op en onze adviseurs helpen u graag verder.

Thijs Bijlard
Thijs Bijlard
Directeur fiscaal
Contact
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws.

Altijd up-to-date blijven met Van Oers

Schrijf u meteen in voor de Van Oers nieuwsbrief.
Schrijf u in
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Thijs Bijlard
Thijs Bijlard | Directeur fiscaal
Wilt u meer informatie over dit onderwerp?
Vul het contactformulier in of laat een terugbelverzoek achter.