Het zijn mooie termen, maar we kunnen ons voorstellen dat u uit de benaming ‘Corporate Finance adviseur’ niet direct kunt opmaken wat hiermee wordt bedoeld. We leggen het graag aan u uit!
Een korte inleiding in het vak Corporate Finance
Met de term Corporate Finance worden de activiteiten en handelingen bedoeld die betrekking hebben op de bedrijfseconomische analyse van een onderneming. Dit kan variëren van operationele korte termijn beslissingen tot lange termijn strategie. Denk hierbij aan de keuze om een investering wel of niet te doen of dat bepaalde activiteiten moeten worden afgestoten of in welke activiteiten juist groei verwacht wordt. Ook het optimaliseren van de verhouding tussen aandelenkapitaal en vreemd vermogen hoort hierbij. Het uiteindelijke doel van Corporate Finance is om de (aandelen)waarde van en voor een onderneming te creëren en te maximaliseren.
Wat maakt dan het verschil met Mergers & Acquisitions (M&A)
Een term die u mogelijk ook regelmatig voorbij hebt zien komen is Mergers & Acquisitions. Mergers & Acquisitions, misschien beter bekend als M&A, kan vrij worden vertaald naar fusies & overnames. Binnen deze markt staat de overdracht van een onderneming centraal. Dit is de branche waar Van Oers Corporate Finance voor het MKB en het middenbedrijf in gespecialiseerd is.
Kort gezegd; wat doet een adviseur in de fusie & overname branche?
De titel M&A consultant, F&O specialist en Corporate Finance adviseurs dekken allemaal dezelfde lading: het bieden van hulp, begeleiden en uitbrengen van advies omtrent alle aspecten rondom fusies & bedrijfsovernames. Het optreden als sparringpartner, onderhandelaar en als uw geweten wanneer uw emoties mogelijk de overhand krijgen. Want ook wij begrijpen dat er bij het maken van deze belangrijke keuzes veel op het spel staat. Samengevat: wij treden op als instant hulp- en advieslijn tijdens het gehele fusie & overnameproces.
Waarom moet ik een overnameadviseur in de arm nemen?
U bent toe aan een volgende stap in uw carrière. Jarenlang heeft u veel gewerkt, ervaring opgedaan en waarschijnlijk ook de nodige fouten gemaakt. Nu staat u hier: spelend met de gedachte of u al klaar bent voor de volgende stap. Kopen, verkopen of misschien wel fuseren? Het maken van deze keuze is natuurlijk al spannend genoeg en uw kennis reikt, meer dan logisch, veelal niet verder dan de branche waarin u werkzaam bent. U verkeert zich in de fusie- en overnamemarkt op compleet onbekend gebied. Om volmondig keuzes te maken is het belangrijk om iemand in de hand te nemen die wél over de juiste kennis beschikt, over een groot netwerk beschikt en u van passend en (soms confronterend) eerlijk advies kan en durft te voorzien. Dit is waar een overnameadviseur u bij kan helpen; begeleiding gedurende het hele proces, van a tot z. Hierdoor kunt u zich in de tussentijd ook nog op uw eigen business blijven richten. Niet geheel onbelangrijk gezien de tussentijdse cijfers van het bedrijf van grote invloed op de deal van uw leven kunnen zijn.
Wat neemt een Corporate Finance adviseur mij uit handen?
De adviseurs van Van Oers Corporate Finance houden zich bezig met diverse opdrachten. Zo voeren wij onder andere bedrijfswaarderingen uit en ondersteunen we klanten bij financieringsaanvragen. Maar dit is slechts een klein deel van de werkzaamheden, want hoofdzakelijk houden wij ons bezig met aan- en verkoopvraagstukken waarin wij begeleiding bieden aan ondernemingen gedurende het hele proces.
Een Corporate Finance adviseur helpt u dan ook met het geven van passend advies op het gebied van;
- Bedrijfsverkoop
- Bedrijfsovername
- Buy and build
- Bedrijfsfinanciering
- Het uitvoeren van waardebepalingen
Kom in contact met onze Corporate Finance adviseurs
We werken met een team van diverse specialisten gespecialiseerd in verschillende branches. Ons team bestaat uit meerdere transactiemanagers die de projecten begeleiden. Iedere transactiemanager maakt deel uit van een dealteam. Dit team, bestaande uit 2 professionals (één transactiemanager en één overnameadviseur), pakken het project samen op. Zo kan het werk altijd doorgaan en heeft u te allen tijde iemand om mee te sparren of om uw vragen aan te stellen.
De transactiemanager is uw eerste contactpersoon en is ook degene die de juiste professionals in zal schakelen die nodig zijn in het traject. Zo stapt de transactiemanager heel gemakkelijk even binnen bij collega-accountants, belastingadviseurs of juristen. Zo hoeft u dit contact zelf niet op te pakken, maar communiceert u maar met één persoon; namelijk de betrokken transactiemanager, die het volledige overnameproces coördineert, de andere professionals aanjaagt en daarmee de doorlooptijd verkort en dealzekerheid verhoogt.
Bent u benieuwd naar onze transactiemanagers en wat zij belangrijk vinden in de samenwerking? U leest hier meer over de betreffende specialist.