1. Stel vast om wat voor type bedrijfsovername het gaat
Er zijn verschillende categorieën wanneer we kijken naar bedrijfsovernames. Zo kan het gaan om de overname van een familiebedrijf, de overname van het bedrijf waar u werkzaam bent of mogelijk van een bedrijf waar u nog helemaal geen relatie mee heeft. Stel kritisch de vraag: waarom wil ik het bedrijf overnemen, wat wil ik hieruit halen en welke kant wil ik op bewegen?
2. Het opstellen van een passend zoekprofiel
Hoe concreter en vollediger dit profiel is, des te groter is de kans dat er snel een geschikte partij wordt gevonden. Het zoekprofiel geeft inzicht in het type bedrijf waar u naar op zoek bent. Hierin staan de branche, de regio, de omvang, het type producten/diensten en ook de levensfase van de betreffende organisatie centraal.
3. Het managen van verwachtingen
Bij het overnemen van een bedrijf verandert de rol van de oud-eigenaar. Ook voor hem of haar zal een uitdagende periode aanbreken en wij adviseren dan ook om vanaf het eerste moment duidelijke afspraken te maken over hoe deze rol en er na de overname uit komt te zien. Door de verwachtingen te managen wordt duidelijk wat er van de oud-eigenaar verwacht wordt en zal deze tijdig afstand kunnen nemen. Passende begeleiding is dan ook van cruciaal belang.
4. Het opstellen van een Letter of Intent
Bent u zover dat u daadwerkelijk zaken wilt doen met de andere partij? Dan is het belangrijk dat er, voordat u aan de contractonderhandelingen begint, een intentieverklaring – ook wel Letter of Intent genoemd – wordt opgesteld en ondertekend. In dit document verklaren beide partijen dat zij deze overname willen doorzetten en er een onderhandeling plaats zal vinden. De Letter of Intent (LOI) is maatwerk en dient zorgvuldig te worden opgesteld om eventuele discussies te voorkomen.
5. Schakel de hulp in van adviseurs bij de onderhandeling
Net als bij bovenstaande tips is het verstandig om een specialist in de hand te nemen die u gedurende het proces begeleidt. Bij een onderhandeling komt namelijk veel kijken. En dat betreft niet alleen inhoudelijke kennis, maar ook de emoties kunnen hoog oplopen. Een adviseur geeft rationeel advies en zet zijn kennis en ervaring in om dit zo soepel mogelijk te laten verlopen.
6. Vertrouw op het proces
Het klinkt heel logisch, maar we merken vaak genoeg dat een ondernemer dit traject start en deze vervolgens zo snel mogelijk wil doorlopen. Ons advies is om bij het overnemen van een bedrijf alle stappen zorgvuldig en geduldig te doorlopen. Goede voorbereiding is namelijk alles, want het gaat om een grote stap waar veel bij komt kijken. Zo duurt een kooptraject gemiddeld tussen de 6 en 9 maanden en vergeet niet dat de dagdagelijkse werkzaamheden in deze periode ook gewoon doorgaan. Een pittige, maar uitdagende periode waar wij u graag in bijstaan.
Benieuwd wat onze adviseurs voor u kunnen betekenen? Meer informatie over het proces vindt u in ons stappenplan. Uiteraard kunt ook geheel vrijblijvend contact opnemen met onze specialisten bij vragen of voor advies.