Wat verandert er?
Waar voorheen btw-aangiften ingediend werden via het ondernemersportaal aan de hand van de door de Belastingdienst verstrekte inloggegevens (gebruikersnaam en wachtwoord) kan dat vanaf 1 januari 2022 enkel nog via Mijn Belastingdienst Zakelijk. Een eenmanszaak kan inloggen met zijn DigiD. In andere gevallen is eHerkenning niveau 3 vereist.
Ook de suppletieaangifte alsmede de opgaaf intracommunautaire prestaties kunnen vanaf 1 januari 2022 enkel nog gedaan worden via Mijn Belastingdienst Zakelijk.
Kosten eHerkenning
Aan de aanvraag van eHerkenning zijn kosten verbonden. Hiervoor is een speciale compensatieregeling getroffen. Compensatie kan worden aangevraagd via de website van Rijkdienst voor Ondernemend Nederland: https://www.rvo.nl/subsidie-en-financieringswijzer/compensatie-eherkenning.
Onderneem tijdig actie
Beschikt u nog niet over eHerkenning zorg dan dat u dit tijdig aanvraagt. Houd daarbij ook rekening met een verwerkingstermijn van ongeveer één week.
Doet u niet zelf de btw-aangifte dan hoeft u zelf geen eHerkenning aan te vragen maar kunt u een intermediair machtigen om de btw-aangiften voor u te verzorgen.
Kunt u geen eHerkenning aanvragen, omdat u niet bent ingeschreven in de Nederlandse KvK? Ook dan kunt u een intermediair machtigen om de btw-aangiften voor u te verzorgen. Het is nog niet bekend of er in 2022 voor deze kosten ook een compensatieregeling geldt.
Meer informatie
Heeft u vragen naar aanleiding van deze statusupdate? Of wilt u weten wat dit voor uw situatie betekent? Neem dan gerust vrijblijvend contact op met onze btw-adviesgroep. U kunt contact opnemen via onderstaande button of per mail:Â btwadviesgroep@vanoers.nl.
Algemeen - Contact
Neem contact op met Van Oers
Vul hier uw gegevens in en wij nemen binnen 2 werkdagen contact met u op!