Vanoers.nlTransport en logistiekKostenramingen Beroepsgoederenvervoer 2022

Kostenramingen Beroepsgoederenvervoer 2022 

Kostenraming beroepsgoederenvervoer

In een artikel in de Transport & Logistiek beschreef Nedcargo dat zij hun klanten voorbereiden op grote kostenstijgingen in 2022 en de impact die dat vermoedelijk gaat hebben op de indexering van de tarieven in 2022.

Kostenstijgingen 2022

Nedcargo verwacht voor het komende jaar een verhoging van 8 à 9 procent ten opzichte van 2021. De sterke kostenstijging heeft te maken met de cao-loonsverhoging, de gestegen kosten voor materiaal en de krapte in personeel en vervoerscapaciteit.

Voor wat betreft de lonen komt de stijging uiteraard voort uit het cao-akkoord wat begin juni 2021 is gesloten. Wij schreven hier al over in onze vorige nieuwsbrief. In twee stappen (juli 2021 en januari 2022) worden de lonen geïndexeerd en zijn er aanvullende afspraken gemaakt over verblijfskosten en pensioenen. De impact hiervan op de loonkosten is ruim 8 procent, waarvan 6,2 procent loonindexatie, rekent Nedcargo voor.

Ook zijn zij geconfronteerd met kostenstijging voor onderdelen, banden, vrachtwagens, pallets en heftrucks. Deze stijgingen variëren tussen 10 en 30 procent. Deze stijgingen zullen zich uiteraard binnen de gehele branche voordoen.

Alles bij elkaar resulteren deze kostenstijgingen bij Nedcargo in een impact van 8 procent op de totale transportkosten en nemen de kosten voor logistieke handelingen met ongeveer 9 procent toe voor het jaar 2022. Daarnaast zorgen krapte op de arbeidsmarkt en beschikbaarheid van vervoerscapaciteit voor structureel toenemende kosten.

Waarschuwing

Dit jaar zijn de kostenstijgingen dermate hoog dat een waarschuwing op zijn plaats is, vindt Nedcargo. Daar willen zij hun klanten alvast voor waarschuwen als ze hun budgetten voor 2022 gaan maken. Zij vinden het belangrijk hen tijdig te informeren, zodat zij niet voor verrassingen komen te staan en hier rekening mee kunnen houden. Normaliter is pas eind oktober, begin november de prijsverhoging duidelijk.

Rond die tijd brengt Panteia hun rapport uit. Hierin worden de kostenontwikkelingen in de branche bekeken. Enerzijds wordt de realisatie 2021 berekend. Op grond hiervan kan gekeken worden of de tariefstijging eind 2020 voldoende is gebleken om de kostenrealisatie te kunnen dekken in 2021. Was dat niet geval, dan zal dat “tekort” ook ingehaald moeten worden in de tariefsverhoging 2022. Anderzijds presenteren zij hun ramingen voor 2022 en geven zij advies over de kostenstijgingen waarmee vervoersondernemingen geconfronteerd kunnen worden en bieden ze een handvat bij de onderhandelingen met de klanten van de vervoerders over de tariefstijging per 1 januari 2022.

Heel de sector zal geconfronteerd worden met deze kostenstijgingen. En bij de toch al vaak kleine marges is het bittere noodzaak om de tarieven te verhogen. Doe je dat niet, dan kunnen er acute financiële problemen ontstaan!

Het transportteam van Van Oers is aangesloten bij de branche kennisgroep Transport en Logistiek van het SRA en is lid van TLN. Wij hebben derhalve ook de beschikking over het Panteia rapport en kunnen indien gewenst samen met u kijken naar de kostenontwikkelingen 2022.

Meer informatie

Wil u over dit onderwerp ook eens van gedachte wisselen met een van onze transportspecialisten, neemt u dan gerust contact met ons op. U kunt contact opnemen via onderstaande button of per mail: info@vanoers.nl.

demis van loenhout
Demis van Loenhout
Senior manager accountancy
Bekijk onze openstaande vacatures op Werken bij Van Oers.
  • icon
demis van loenhout
Demis van Loenhout

Schrijf u in voor de nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Demis van Loenhout
Demis van Loenhout | Senior manager accountancy
Wilt u meer informatie over dit onderwerp?
Neem contact op met onze specialisten via onderstaand telefoonnummer of e-mailadres. Zij helpen u graag verder!