Een relatie van Van Oers spreekt zich uit over de samenwerking. Dit keer Frank Franken, franchisenemer bij McDonald’s.
21 jaar jong was Frank Franken toen hij zijn carrière bij McDonald’s begon. Zijn eerste restaurant kocht hij in 1995. Sindsdien heeft hij diverse restaurants geopend en gesloten, verkocht en aangekocht. Constante factor op het vlak van accountancy en fiscaliteiten voor Frank Franken is vanaf mei 2001 Van Oers, en in het bijzonder fiscalist Ton Peeters. ‘We zijn met elkaar meegegroeid’, zegt de franchisenemer bij McDonald’s.
Altijd bezig met vernieuwing
Frank Franken: ‘Juist omdat ik praktisch ben ingesteld, passen McDonald’s en ik goed bij elkaar. Nog steeds! Om te komen waar ik nu sta, heb ik veel gedaan, maar vooral veel gelaten. Het werken voor McDonald’s geeft mij voldoening. Geen dag is hier hetzelfde. Op dit moment ben ik eigenaar van twee restaurants: de McDonald’s restaurants met een McDrive in Hoofddorp en Uithoorn, met in totaal zo’n 250 medewerkers. Het werken met de mensen; dat blijft het leukste. Met een sterk managementteam op elke locatie en één supervisor voor beide restaurants heb ik als franchisenemer meer rust dan in de beginjaren. Ik houd me vooral bezig met vernieuwing, ben altijd op zoek naar innovaties. Eerder was ik één van de eersten in Nederland met een 24-uurs opening in het weekend, met de side-by-side McDrive’s en met de kiosken. Met het nieuwste state-of-the-art interieur en het McCafé 2.0 in Hoofddorp ben ik wederom de eerste in Nederland en zelfs één van de weinigen in Europa. Vernieuwing houdt het leuk voor de gasten en de medewerkers. Uiteindelijk werkt het ook positief door op je omzet en op je winst.’
Specifieke kennis over ons bedrijf
‘Over McDonald’s wordt wel gezegd, you love it or you hate it. I love it! Ik houd van de dynamiek van dit heel specifieke bedrijf. Een dynamiek die ze bij Van Oers door en door kennen. Van Oers doet de accountancy en de belastingzaken voor zo’n veertig franchisenemers en ongeveer 125 restaurants van McDonald’s. Ze hebben specifieke kennis over ons bedrijf in huis, kennen de McDonald’s strategie en het gedachtegoed over expansie en investeringen. Ook onderhouden ze waar nodig de relatie met de bank. Het is makkelijk schakelen met een accountantskantoor dat de klappen van de zweep kent. Ik heb bij Van Oers vanaf het begin één aanspreekpunt; fiscalist Ton Peeters. We hebben een goede klik. Hij weet exact hoe onze holding met de diverse bv’s in elkaar zit en kent de complexiteit daarvan als geen ander. Die kennis is een must bij alle financiële en fiscale zaken waar je als franchisenemer mee te maken hebt; van de jaarrekeningen en de inkomstenbelasting tot de vennootschapsbelasting en privégerelateerde financiële vraagstukken. Ton heeft mij bij de aankoop van diverse McDonald’s restaurants begeleid en ook weer bij de verkoop ervan. Hij maakt de feitelijke berekeningen voor een waardering, op basis waarvan ik mijn besluiten neem. We bespreken vooraf wat wijsheid is, maar uiteindelijk is de keuze en het onderhandelen over de prijs aan mij als ondernemer. Daarin is hij volledig neutraal.’
Kundig, consequent en betrouwbaar”
Fiscale steun en toeverlaat
‘De adviezen van Van Oers zijn gewoon goed. Daar betaal ik voor, maar “if you pay peanuts you get monkeys” zeg ik altijd maar. Mijn vrouw denkt er net zo over. We voeren de gesprekken met Van Oers altijd samen op hun locatie in Roosendaal, tenminste als de inhoud daarvan privégerelateerd is. In die gesprekken is alles bespreekbaar. Zakelijk en privé is Van Oers op fiscaal vlak onze steun en toeverlaat. Op alle fronten wordt door Van Oers met ons meegedacht; ter zake kundig, consequent en betrouwbaar. Bovendien altijd bereikbaar als ik hen nodig heb bij het snel vinden van een oplossing. Dat noem ik ontzorgen. Zeker ook door de toekenning van horizontaal toezicht. Daarbij controleert de fiscus de werkwijze van Van Oers voor mijn restaurants. Gemak dient de mens, terwijl ik kritisch ben en blijf. Positief-kritisch, zo zit ik erin. Altijd denken in oplossingen, niet in problemen.’