Mobility Package binnen Nederland
Er is nog regelmatig een misverstand over de relevantie van het Mobility Package bij vervoer binnen Nederland. Men denkt vaak dat het Mobility Package gaat over Europese regels en dat zij hier niets mee te maken hebben wanneer het vervoer van een transportondernemer zich enkel in Nederland afspeelt. Niets is echter minder waar. Een paar voorbeelden:
- De ERRU strafpunten kunnen makkelijk opgelopen worden met alleen binnenlands vervoer. Nog even opfrissen:
Onze accountants zullen bij u ook vragen naar de stand van zaken in het register. Het niet voldoen aan relevante wet- en regelgeving door ondernemers is ook opgenomen in de wetgeving voor accountants (NOCLAR) met de daarbij door accountants te nemen acties.
- Onjuist toepassen van cabotage regels in Nederland door andere bedrijven uit andere landen, raakt onze binnenlandse transporteurs
- Tacho 2.0 ontstaat met name door regelgeving vanuit het Mobility Package
Inmiddels zitten we in juni 2022 en zijn we al halverwege het tijdpad. Het tweede deel van het tijdpad behelst met name de aanpassingen naar de Tacho 2.0. Deze aanpasssingen maken het mogelijk om gegevens van de vrachtwagen door de ILT langs de kant van de snelweg uit te lezen. Hierbij opgemerkt dat dit alleen kan voor de voertuiggegevens en niet voor de chauffeursgegevens.
Belangrijkste ontwikkelingen nu en in de nabije toekomst aangaande het Mobility Package
- ERRU – strafpuntensysteem (vanaf 1 april 2021). Let op dat wanneer de onderneming of de vervoersmanager op de helft zit van de kritische grens van de te behalen strafpunten, een brief van het NIWO volgt. Dan staan alle seinen op oranje en moeten er maatregelen worden getroffen om te voorkomen dat de grenswaarde wordt bereikt. Wanneer dit niet voorkomen wordt, kan dit leiden tot intrekking van de vergunningen of schorsing van de vervoersmanager;
- Landcodes invoeren bij grenspassages (totdat SMT2 op auto zit);
- IMI – posting verklaringen inzake detachering (2 februari jl). Let op dat cabotage altijd valt onder de detacheringsrichtlijn;
- Kenteken en personeelsregistratie in ERRU (via NIWO, mei 2022);
- Risk rating in ERRU (2024?). Wanneer dit ingaat wordt bij iedere onderneming een risico inschatting genoteerd in het register. Deze inschatting gaat bepalen welke bedrijven vaker inspectie krijgen welke worden ontzien;
- Smart Tacho 2.0 – automatische registratie grenspassage, laden/lossen, DSRC uitgebreid (aug 2023);
- Smart Tacho 2.0 retrofitplicht (zie onderstaand schema)
De smart tacho 2.0 zal vanaf 21 augustus 2023 verplicht zijn in nieuwe voertuigen. Voor bestaande voertuigen die internationaal rijden geldt een zogenaamde retrofitplicht. Bestaande voertuigen die internationaal opereren moeten, afhankelijk van de generatie tachograaf die er aanwezig is in het voertuig vanaf 1 januari 2025 of vanaf 19 augustus 2025, over een smart tacho 2.0 beschikken.
Wat is er anders in Tacho 2.0?
Misschien goed om nog eens op te sommen waarin de Tacho 2.0 verschilt van de huidige tacho 1.0.
De tachograaf zal in de toekomst niet alleen gebruikt worden voor de handhaving van de rij- en rusttijden maar ook voor de handhaving van cabotage en posting (detachering). Om die reden zal de smart tacho 2.0 een aantal nieuwe functionaliteiten bevatten. Daarnaast zal een aantal extra beveiligingsaspecten worden toegevoegd en kan de controleur meer informatie op korte afstand uitlezen via de DSRC.
De smart tacho 2.0 heeft in vergelijking met de smart tacho 1.0 de volgende extra functionaliteiten:
- De grenspassages worden automatisch geregistreerd (nb vanaf 2 februari 2022 tot het moment dat de smart tacho2 in het voertuig zit, moet dit handmatig gebeuren).
- Een nieuwe functie om het laden/lossen van het voertuig te registreren.
- Bij het selecteren van de nieuwe functie laden/lossen volgt automatisch de registratie van de positie van het voertuig.
- Bij de selectie van begin en einde land zal automatisch het land weergegeven worden waar het voertuig zich bevindt.
- Het GNSS signaal wordt extra beveiligd.
- Er is een extra bewegingssignaal aanwezig.
- De DSRC gegevens worden uitgebreid met de maximale rijtijd, die vanaf dat moment op afstand uitgelezen kunnen worden.
Kortom, zaak om u goed voor te bereiden op de komst van de Tacho 2.0. Vanuit het transportteam van Van Oers volgen we de ontwikkelingen op de voet en zullen u informeren daar waar we kunnen.
Meer informatie
Wilt u meer informatie of heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel? Neem dan contact met ons op via onderstaande button of per mail:Â info@vanoers.nl.
Algemeen - Contact
Neem contact op met Van Oers
Vul hier uw gegevens in en wij nemen binnen 2 werkdagen contact met u op!