“Een prikkelende strategische sessie met Van Oers mondde uit in mooie toekomst voor Brand Masters met Avedon”
Jasper Vreugdenhil
Corporate Finance
Hoe krijg je antwoord op grote ondernemersvragen?
Als u eigenaar bent van een bedrijf hebt u waarschijnlijk de mooiste baan die u zichzelf kunt wensen. Tegelijkertijd zijn er veel vraagstukken waar u vooral zelf mee aan de slag moet, omdat vrienden en familie u er niet bij kunnen helpen. Bij wie gaat u bijvoorbeeld te rade als u overweegt een ander bedrijf over te nemen óf met de gedachte rondloopt uw bedrijf te verkopen? Jasper Vreugdenhil kwam voor de tweede vraag te staan. Hij deelt zijn verhaal en vertelt over de oplossing die hij vond.
Kartrekkers met ambitie
Voor Toine van Poppel en ik Brand Masters mede-oprichtten, werkten we jarenlang bij een bedrijf in dezelfde branche. Het bedrijf van mijn oom, waar ik als jongetje al in het magazijn werkte. Wij zagen onszelf als één van de kartrekkers daar en hadden ook de ambitie om officieel het bedrijf te runnen. Zodoende zijn we om tafel gegaan om de mogelijkheden van een management buy-out te onderzoeken. Daar hebben we toen team Corporate Finance van Van Oers bij aangehaakt. Toen de deal niet doorging, besloten we een eigen bedrijf te starten. Want die ambitie was er, teruggaan naar het oude was geen optie.
Plan B: Brand Masters
Wat mij zo aanspreekt in deze branche is een optelsom. We werken met grote, voor iedereen bekende merken, het werk heeft een internationaal karakter en het is een echte mensenbusiness, wat goed bij mij past. Toen Toine en ik voor onszelf wilden beginnen, was deze branche voor mij dus een logische stap. Voor ons beiden trouwens, wij zitten erg op één lijn. Altijd al. Plan Brand Masters lag al klaar tijdens de gesprekken over de management buy-out. Van Oers wist dit overigens al en heeft mij bovendien in dit traject laten inzien dat compromissen maken zeker niet altijd beter is.
Grote beslissingen, door snelle groei
Toen we voor onszelf begonnen, hadden we wel ideeën over de prognoses, maar die overtroffen we al in het eerste jaar. Dat komt doordat we op een andere manier werken dan anderen in de branche. Wat wij doen is food en non-food-partijen doorverkopen aan non-foodretailers. Die verkoopkanalen zijn voor bedrijven zelf lastig aan te boren, maar omdat wij als het ware een pakket kunnen verkopen, kunnen zij die kanalen via ons wel bereiken. Daarbij komt dat we het zo voor de retailers makkelijker maken om die producten in de schappen te krijgen. En omdat dit zo goed liep en nog steeds loopt, hebben Toine en ik de afgelopen jaren grote beslissingen moeten maken. Verhuizen naar een groot kantoor in Oosterhout, de bouw van een warehouse, een directielaag aanstellen, goede mensen aannemen. Na zes jaar flinke groei begonnen we onszelf vragen te stellen over de toekomst van het bedrijf. Hoe zien we die voor ons, voor Brand Masters en voor ons persoonlijk?
Reflectie in strategische sessie
Die vraag werd in iets andere bewoordingen ook gesteld in een strategische sessie met Van Oers, waar we sinds onze oprichting klant bij bleven. In die tijd is er een vertrouwensband gegroeid die voor mij essentieel is in de partnerships die ik met Brand Masters aanga. Zodoende vroegen we Van Oers om eens met ons te reflecteren. Zijn we met de juiste dingen bezig? We organiseerden een strategische sessie die zeer waardevol was. Ik kreeg van hen de vraag: ‘Vind je het nog wel leuk wat je nu doet, zie je dit jezelf nog doen de komende jaren?’ Toen realiseerde ik dat ik weer meer wilde terugkeren naar de commerciële kant. Daarbij vroeg ik me af: ben ik nu degene die Brand Masters verder gaat brengen? Want we moesten dóór, maar hoe? Alleen al onze operationele, logistieke tak had flink wat aandacht nodig om aan de toenemende vraag van onze klanten te kunnen voldoen. We waren dus voorbij de kwestie óf we een volgende stap moesten zetten, maar waren al toe aan hóe.
*”Het was eigenlijk een sessie die – ik kan het me niet tot in de puntjes herinneren – maar ik weet dat wij wel een keer hebben aangegeven bij Van Oers: joh, we hebben eigenlijk wel eens een keertje behoefte aan een stukje reflectie, zijn we met de juiste dingen bezig? […] Dat Gemma op een gegeven moment letterlijk vroeg: vind je het nog wel leuk wat je nu doet, zie je dit jezelf nog doen de komende jaren? En ja, ik was CEO en was alleen maar aan het besturen, terwijl ik het liefst met de handel in de weer wil zijn. Dat vind ik het leukste. Met de klanten zitten, met fabrikanten zitten. Daar krijg ik heel veel energie van. […] En daarnaast vond ik ook dat ik enerzijds werd gemist aan de commerciële kant, dat mijn inbreng echt nog wel groot kon zijn. En aan de andere kant was ik ook wel zo kritisch naar mezelf dat ik dacht: ben ik nu degene die het bedrijf naar 250-300 miljoen omzet gaat tillen met 150 mensen straks? Dat zag ik ook niet voor me. Dat waren de belangrijkste redenen om te besluiten om het anders in te gaan vullen.”
Om tafel met private equity
Daarvoor zijn natuurlijk verschillende opties. Zelf de mensen binnenhalen die daarvoor kunnen zorgen en als CEO de steeds groter wordende risico’s dragen, of kijken naar investeerders. Het idee van zelf weer kunnen focussen op wat ik het liefst doe, namelijk ‘de handel’, Brand Masters verzekeren van een succesvolle toekomst en collega’s een mooi carrièrepad en ontwikkelmogelijkheden in het verschiet geven, maakte dat we in gesprek gingen met verschillende private-equitypartijen. Van Oers maakte een selectie en gaf ons informatie over hun expertise en gaf inzicht in wat ze naast de financiën verder konden toevoegen. We hadden in die gesprekken altijd in het achterhoofd dat we niets móesten, we handelden niet uit nood en waren goed voorbereid. Toine en ik maakten onze keuze weloverwogen, in overleg met het management. Uiteindelijk sloten we de deal met Avedon Capital, we hadden bij hen het beste gevoel en zij passen bij onze groeiambitie.
Plannen voor de toekomst
Ik ben heel tevreden met hoe dit traject is gegaan. Het begon bij een prikkelende strategische sessie met Van Oers en mondde uit in een mooie toekomst voor Brand Masters met Avedon, ook aangedragen door Van Oers. Wat ik andere ondernemers graag meegeef is dat je moet leren om je bedrijf los te laten als je ziet dat je zelf een remmende factor bent. Dat klinkt hard en is ontzettend moeilijk, maar met de juiste steun en mindset is het zeker haalbaar. En kijk wat het oplevert. Brand Masters is nu flink aan het uitbouwen: het nieuwe warehouse in Nederland is bijna klaar en we breiden onze werkzaamheden en ons team uit in het buitenland, bijvoorbeeld in Frankrijk. Daar willen we op net zo’n hoog niveau komen als hier in Nederland. Daarnaast startten we het programma Environmental Social & Governance, zodat we nog meer aandacht steken in milieu en mensen. Van Oers is nog altijd opgelijnd, de samenwerking loopt op veel verschillende gebieden. Bijvoorbeeld voor accountancy en jaarrekeningen en ook met corporate finance hebben we nog steeds goede contacten. En voor dit alles hebben we nu één aanspreekpunt: Antoon. Die kent ons al lange tijd en dat werkt wel zo prettig.