Cabinekamperen 

Cabinekamperen

Chauffeurs dienen de wekelijkse rust van minimaal 45 uur in een hotel of andere verblijfsaccommodatie door te brengen. Kiezen zij ervoor om in de cabine te rusten, dan kunnen zij (en de transportbedrijven) daar een boete voor krijgen. Maar er is veel onduidelijkheid over de regelgeving en handhaving rond dit cabinekamperen. De Europese Commissie geeft daarom verduidelijking over deze regelgeving.

Beboeting cabinekamperen

Handhaving schrijft de boete uit zodra ze ter plekke constateren dat deze rust in de cabine wordt genoten. De Europese Commissie heeft veel klachten ontvangen van chauffeurs en ondernemingen omdat zij geen hotelbon konden tonen bij een controle achteraf. De Europese Commissie heeft een extra verduidelijking gegeven van haar interpretatie:

  • Handhavers hebben het recht om chauffeurs te vragen waar zij de normale wekelijkse rust hebben doorgebracht, maar kunnen niet eisen dat chauffeurs daar bewijzen (zoals hotelbonnen) van aanleveren. Zij mogen ook geen boete uitdelen als deze bewijzen niet getoond worden. Op vrijwillige basis mogen chauffeurs deze wel aanleveren.
  • Handhavers mogen de wekelijkse rusten in de afgelopen vier weken controleren (28 dagen + de huidige dag. Vanaf 1 januari 2025 gaat dit naar 56 dagen).
  • In gevallen waarin de nationale wetgeving een mondelinge bekentenis als geldig bewijs toelaat, kunnen de autoriteiten een boete uitschrijven gebaseerd op die bekentenis.
  • In gevallen waarin er vermoedelijk sprake is van een overtreding maar dit niet bewezen kan worden, worden lidstaten aangemoedigd met elkaar in contact te treden en elkaar te ondersteunen in de handhaving.

Deze interpretatie is door de lidstaten goedgekeurd in de Road Transport Committee en zal na vertaling in de diverse EU-talen worden geplaatst op de website van de Europese Commissie.

Handhaving in de EU

Onlangs bleek dat langs de weg in Europa nog steeds naar “bewijs” wordt gevraagd. De Europese Commissie benadrukt nu in een brief dat dergelijk bewijs bij controles niet gevraagd mag worden. Daarnaast roept de Europese Commissie op tot meer harmonie in handhaving tussen de EU-lidstaten. In haar brief geeft ze aan dat grondige controles zoals het uitgebreid natrekken van documenten veel tijd kost en het niet de bedoeling is dat chauffeurs langdurig van hun werk worden gehouden. Uitgebreide controles kunnen dan ook beter bij het kantoor van de transportonderneming plaatsvinden. Dit zal ook aan de controlerende instanties van de EU-lidstaten worden doorgegeven.

Meer informatie

Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel? Neem dan gerust contact op met onze specialisten. Neem contact met ons op via onderstaande button of per mail: info@vanoers.nl.

demis van loenhout
Demis van Loenhout
Senior manager accountancy
Bekijk onze openstaande vacatures op Werken bij Van Oers.
  • icon
demis van loenhout
Demis van Loenhout
Van Oers Transport en logistiek

Op zoek naar een adviseur in de Transportsector?

U zoekt een adviseur die de transport en logistieke sector begrijpt, de sector die voortdurend in beweging is. Wij adviseren en ondersteunen en attenderen u op alle mogelijkheden, kansen en risico’s. Grip op uw onderneming met onze transportspecialisten.
Meer informatie
Coronavirus en wegtransport

Schrijf u in voor de nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Demis van Loenhout
Demis van Loenhout | Senior manager accountancy
Wilt u meer informatie over dit onderwerp?
Neem contact op met onze specialisten via onderstaand telefoonnummer of e-mailadres. Zij helpen u graag verder!