Jan de Rijk Logistics behoeft weinig introductie. De logistieke dienstverlener, met roots in West-Brabant, bestaat immers al sinds 1971. ‘In de logistieke wereld staan we bekend als vooruitstrevend’ zegt Sjel Wijngaards. ‘Veel van onze processen verlopen geautomatiseerd en gedigitaliseerd. In Van Oers vinden we een partner die met ons is meegegroeid. Van Oers is geëvolueerd, en Jan de Rijk Logistics ook. Daarom werken we nog steeds zo goed samen. Zo maken we de laatste tijd veel gebruik van het advies van Van Oers over onze AFAS software .’
Meedenkend accountantskantoor
De samenwerking tussen Jan de Rijk Logistics en Van Oers bestaat sinds eind jaren tachtig. Sjel Wijngaards attendeerde Jan en Jacqueline de Rijk (oprichters en nog altijd dga’s) destijds op het bestaan van Van Oers. Sjel: ‘Jan en Jacqueline hadden een stevige groeiambitie. Toen al en nu nog. Zij wilden een accountskantoor dat met hen zou kunnen meedenken. Ik kende één van de voormalige partners van Van Oers goed, Anton van Oosterhout. Zo is het balletje gaan rollen. Anton is uitgetreden als partner, maar mijn ervaring is dat binnen Van Oers de opvolging goed is geregeld.’
Over Jan de Rijk Logistics
Sjel: ‘Toen we voor het eerst met Van Oers gingen samenwerken, zaten we nog in Hoeven. We hadden zo’n 50 vrachtwagens en 60 personeelsleden. Sindsdien zijn we gegroeid naar de toonaangevende internationale speler in de logistiek die we zijn. We zitten in 13 landen en hebben zo’n 1450 medewerkers in dienst (ongeveer 50% in Nederland, 50% elders in Europa). Naast een vloot van 1.000 voertuigen, hebben we enkele gespecialiseerde warehouses zodat we alle logistieke diensten voor onze klanten kunnen verzorgen. De dynamiek in dit bedrijf is enorm. Dat komt omdat we altijd de blik vooruit hebben. Overigens wordt dat met de huidige afkoelende economie wel lastiger. We werken in een zeer competitieve markt, waar de druk hoog is, mede door stijgende kosten van brandstof en personeel. De uitdagingen zijn groot.”
Vertrouwen
Sjel licht toe dat door de groei van Jan de Rijk Logistics nieuwe behoeftes zijn ontstaan. Sjel: ‘We kregen te maken met horizontaal toezicht, wat de audittak van Van Oers voor ons doet. En tegenwoordig maken we, zoals ik in het begin aangaf, veel gebruik van hun advies over AFAS Profit. Op dat vlak zijn er zoveel aanbieders, wie kies je dan? Van Oers heeft zich al waargemaakt, daar hebben we vertrouwen in. Hoe je het ook wendt of keert, van huis uit zijn we een vervoerder, die vooral verstand heeft van logistiek. Andere processen die we binnen AFAS Profit hebben ingericht, HR en de salarisadministratie, komen er voor ons bij. Dan is het fijn om op dat vlak een goede sparringpartner te hebben.’
Consultancy bij herijken procedures en processen
Jan de Rijk Logistics gebruikt AFAS software voor de HR-processen en de salarisadministratie. Sjel: ‘De inrichting van de software-omgeving moet kloppen bij de fase waarin je als organisatie zit. Zo voerden we in 2022 enkele wijzigingen door in de bv-structuur. Dat vergt omzettingen en herinrichting van het administratieve systeem. Business Solutions van Van Oers biedt dan advies en ondersteuning bij het herijken van procedures en processen. Eén belletje naar Marjolijn Wolst, verantwoordelijk voor deze dienstverlening binnen Van Oers, is voldoende om de boel in gang te zetten. Zij maakt op basis van onze vraag, een projectplan dat we vervolgens samen afstemmen met de betrokken verantwoordelijken, zoals de HR-manager, payroll-manager of financial manager. Eens in de paar weken bespreken we de voortgang. Dat werkt perfect. Bijkomend voordeel is dat Van Oers goed op de hoogte is van de juridische eisen die in onze branche worden gesteld. Waar nodig, betrekt Marjolijn dan hun transportteam erbij. Als Van Oers het aanbiedt, dan weet je zeker dat je het kwaliteitskeurmerk van Van Oers erbij krijgt.’
‘Van Oers is geëvolueerd en Jan de Rijk Logistics ook.’