Vanoers.nlHR SolutionsWervend schrijven met het AIDA-model

Wervend schrijven met het AIDA-model 

Wervend schrijven volgens het AIDA-model

Wilt u dat de juiste kandidaten zich aangetrokken voelen tot en reageren op een vacaturetekst? Dan is wervend schrijven volgens het AIDA-model een goed handvat voor uw onderneming! In dit artikel vertellen we u meer over het AIDA-model.

Wervend schrijven voor vacatureteksten

Bij wervend schrijven kunt u gebruik maken van het AIDA-model. Dit model is van oorsprong een marketingmodel dat bestaat uit een aantal factoren waar een reclame-uiting aan moet voldoen om effectief te zijn. De factoren van het AIDA-model kunnen ook toegepast worden wanneer bij wervend schrijven.Denk hierbij aan het schrijven van een vacaturetekst, zeker als u deze op social media deelt. Deze marketingstrategie wordt namelijk in veel sociale media berichten gebruikt om aandacht van lezers te trekken. Het AIDA-model bestaat uit: Attention, Interest, Desire en Action.

Attention

De vacaturetekst moet de aandacht trekken van de juiste potentiële kandidaten en dient daarom de juiste doelgroep aan te spreken. Denk aan het gebruiken van een aansprekende kop, anekdote of introductie. Maak optimaal gebruik van plaatsing en vormgeving van de vacature, door het gebruik van typografie, kleur en beeldmateriaal.

Interest

Zodra u de aandacht heeft van de kandidaat moet de vacaturetekst interesse wekken bij de kandidaat. Noem de behoefte van de kandidaat en gebruik hierbij de geschikte aanspreekvorm. Laat vervolgens zien hoe u als onderneming in deze behoefte voorziet.

Desire

Wanneer de interesse is gewekt dient u deze te doen omslaan in een verlangen om de baan te bemachtigen. De kandidaat wilt weten wat hij/zij ervoor terugkrijgt als ze aan de slag gaan bij uw bedrijf. Deze vraag kunt u beantwoorden in de vacature. Laat daarnaast zien hoe uw onderneming zich onderscheidt en geef concreet weer wat de voordelen zijn om bij u te werken. Benoem ook of er een mogelijkheid is voor ontwikkeling binnen uw onderneming.

Action

Is de kandidaat nog steeds enthousiast na het lezen van de volledige vacature? Dan is het belangrijk om duidelijk te verwoorden wat de vervolgstappen zijn (hoe kan de kandidaat overgaan tot actie?). Geef duidelijk aan waar of naar wie ze de sollicitatie kunnen sturen en vermeld waar meer algemene informatie over uw onderneming te vinden is, bijvoorbeeld een website, social media of een contactpersoon die de vragen van de kandidaat kan beantwoorden. Vermeld daarbij zo concreet mogelijk hoe de sollicitatieprocedure er bij uw onderneming uitziet, zo komt een sollicitant niet voor verrassingen te staan. Meer informatie over de invulling van uw sollicitatieprocedure en hoe wij u kunnen ondersteunen kunt u vinden op onze website.

Meer informatie

Wilt u ook aan de slag met wervend schrijven volgens het AIDA-model, maar heeft u behoefte aan ee helpende hand? Neem dan contact op met onze specialisten van HR Solutions. U kunt contact opnemen via onderstaande button of per mail: hrsolutions@vanoers.nl.

Milika Putters
Milika Putters
HR-specialist
HR Solutions

Wilt u zeker zijn van een correcte en betrouwbare salarisadministratie?

De specialisten van HR Solutions ondersteunen en adviseren u bij alles wat met uw personeel te maken heeft. Salarisadministratie, arbeidsrecht, sociale zekerheid en loonbelasting en HR-advies en werving.
Meer informatie
Loonadministratie zelf doen

Schrijf u in voor de nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Melanie Kaljouw
Melanie Kaljouw | Teamcoördinator HR
Wilt u meer informatie over dit onderwerp?
Neem contact op met onze specialisten via onderstaand telefoonnummer of e-mailadres. Zij helpen u graag verder!