“Van Oers deed me inzien dat Satelliet moest loskomen van mij”
Christan Brouwers | Satelliet Meubelen
Corporate Finance
Wat is mijn rol als dga in de toekomst van het bedrijf?
Als u eigenaar bent van een bedrijf heeft u waarschijnlijk de mooiste baan die u zichzelf kunt wensen. Tegelijkertijd zijn er veel vraagstukken waar u vooral zelf mee aan de slag moet, omdat vrienden en familie u er niet bij kunnen helpen. Bij wie gaat u bijvoorbeeld te rade als u overweegt een ander bedrijf over te nemen óf met de gedachte rondloopt uw bedrijf te verkopen? Christan Brouwers deed onderzoek naar het tweede en haalde een investeerder aan boord. Hij deelt zijn verhaal en vertelt over de oplossing die hij vond.
Dromen verwezenlijken
In die vier decennia is het bedrijf totaal veranderd. We werken nu met een dealersysteem door heel Nederland en hebben een groot internationaal netwerk binnen Noordoost-Europa. Stuk voor stuk partners met het Satelliet-DNA. Ook hebben we een eigen meubellijn Satelliet Originals waarmee we ook op internationale beurzen staan. En zijn we in Breda en Amsterdam founding partner van het Inspirium. Een inspiratie-centrum waar ondernemers terechtkunnen om hun volledige hospitality-droom te verwezenlijken. Satelliet is uitgegroeid tot een bekend merk, met meer dan 200 werknemers in Nederland en honderden collega’s in fabrieken waarmee we samenwerken.
Mission hospitality
De reikwijdte van onze maatschappelijke rol is dus aanzienlijk. Daar willen we goed mee omgaan. Ons doel is daarom om in 2030 de meest duurzame leverancier van hospitality meubilair in Europa te zijn. Dat heeft betrekking op mens en organisatie, product en productie en klant en dienstverlening. We verduurzamen bijvoorbeeld onze panden, ontwikkelen meubilair dat gemaakt is van duurzame grondstoffen en bieden onze mensen een fijne werkplek, dat zijn ook mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
Advies van mede-ondernemers
De eindverantwoordelijkheid voor dit prachtige bedrijf en voor al die mensen lag tot voor kort volledig op mijn schouders. Ik heb natuurlijk een houdbaarheidsdatum. Wanneer verstrijkt die en wat zijn eigenlijk de volgende stappen voor het bedrijf? Vragen waarvan ik zeker niet wakker lag, maar die bij mede-ondernemers speelden en ik ook bij mezelf ging herkennen. Daarom besloot ik mij eens wat meer te verdiepen in mogelijke toekomstscenario’s. Ik sprak erover met ondernemers die hun bedrijf hadden verkocht en het belangrijkste advies dat ik van hen kreeg, was: investeer in goede adviseurs.
Inzichten opdoen bij Van Oers Academy
Met dit advies in mijn achterhoofd ging ik in gesprek met het Corporate Finance-team van Van Oers. Een oriënterend gesprek waarin ze mij ook de Masterclasses Bedrijfsovernames van Van Oers tipten. Hier deed ik opnieuw een belangrijk inzicht op: als ik Satelliet toekomstbestendig wil maken, moet het loskomen van mij. Die les heb ik heel serieus genomen. Vanaf dat moment zijn we gestart met de vorming van een stevig MT en vijfkoppig directieteam, met vooral collega’s van Satelliet die inmiddels ook mee-investeren in het bedrijf.
Strategische keuze voor private equity
Parallel aan de vorming van dit MT en directieteam verdiepte ik mij in de twee opties die ik als serieus toekomstscenario zag: een strategische overname of een private equity-partij betrekken bij Satelliet. Voor mij was al gauw duidelijk dat een strategische overname niet bij ons past. Ik wil er namelijk zeker van zijn dat ons DNA behouden blijft en dat is bij een strateeg vaak niet het geval. Daarom wist ik vanaf het begin dat het een private equity-partij moest worden. Deze plannen heb ik met Van Oers gedeeld en toen zijn we vrij vlot van start gegaan met het informatiememorandum.
De beste voorbereiding
Van Oers heeft me goed voorbereid op de impact van het traject. ‘Zeg maar tegen je vrouw dat je een halfjaar niet thuis bent’, was de eerlijke boodschap. Mede door dit verwachtingsmanagement is het me niet zo zwaar gevallen als ik om me heen wel eens gehoord heb. Maar de belangrijkste reden dat ik positief terugkijk op dit traject is dat er nergens financiële verrassingen opdoken. Van Oers heeft een vendor due diligence laten uitvoeren, zodat we precies wisten hoe we ervoor stonden. Maar ook zodat we dit tegenover de due diligence van een geïnteresseerde partij konden zetten. Dat hielp enorm in de onderhandelingen.
Van grote interesse naar exclusiviteit
Uiteindelijk voerden we veertien uitgebreide gesprekken met private equity-bedrijven. En toen kwam de pandemie. Ik besloot zelf om de stekker uit het traject te trekken. We moesten reorganiseren en daar ging al onze aandacht naartoe. Maar ondertussen hebben we het contact met Van Oers altijd vastgehouden. Dus toen we het bedrijf in 2022 een vlucht zagen nemen, pakten we de draad weer samen op. Na een aantal gesprekken kozen we voor exclusiviteit met VEP. Waarom? Omdat deze investeerder de waarde van onze eigenheid inziet. Die dus niet ‘de hut leegtrekt en weggaat’, wat een collega zich afvroeg toen we de closing bekendmaakten. Integendeel. Met VEP gaan we de komende tien jaar ongetwijfeld een grote volgende stap zetten, samen met het ijzersterke MT en directieteam dat er nu staat. Ikzelf blijf voorlopig als adviseur betrokken, voor veel collega’s een geruststelling.
Extra feestelijke closing
Successen moet je samen vieren, vind ik. Dus toen we het overnamenieuws deelden in de kwartaalmeeting, hebben we collega’s ook wat in het verschiet gesteld. Sowieso konden zij al hun vragen stellen en hebben we hen helemaal bijgepraat. Daarna verrasten we hen met een mooi aanbod. Iedereen ontvangt een loyaliteitsbonus naar rato van het aantal dienstjaren, functieprofiel speelt geen rol. Zo willen we benadrukken dat deze samenwerking alleen maar positief nieuws is. Voor het bedrijf, voor mij en voor mijn familie die er ontzettend naar uitkijkt dat ik meer tijd voor hen kan maken.