Op dit moment constateren wij dat de ILT controles op afstand uitvoert. Graag informeren wij u hieronder kort over de inhoud van dergelijke inspecties.
Uit het jaarverslag van de ILT bleek dat in 2016 de inspectie in ongeveer 60% van de gevallen schijnconstructies en/of overige misstanden constateerde. Dat laatste betrof meestal onvolledige en onbetrouwbare rij- en rusttijden registraties.
Controles op Afstand
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) is onder andere toezichthouder voor de naleving van de Arbeidstijdenwet c.q. Arbeidstijdenbesluit vervoer en de Wet wegvervoer goederen in vervoersondernemingen. De overheid wil de toezichtlast voor ondernemingen beperken en doet daarom controles op afstand. Dat wil zeggen dat u in eerste instantie geen inspecteur van de ILT op bezoek krijgt, maar dat u gevraagd wordt gegevens over inzet van personeel, voertuigen en rij- en rusttijden toe te sturen aan de ILT. Naast deze aangekondigde op afstand uitgevoerde inspecties, kent het ILT ook de onaangekondigde inspecties.
Aangekondigde inspecties van ILT
Meestal gaat het om de volgende gegevens die betrekking hebben op een controleperiode:
- Gegevens medewerkers en salarisspecificaties
- Facturen van uitzendbureaus en facturen van zzp’ers
- Overzicht van de voertuigen die ingezet zijn
- Planningsoverzicht
- Overzicht van ziekte en verlofregelingen
- De C- en de M- bestanden (data bestuurderskaarten en voertuiggegevens)
Het gaat hierbij echt om de downloads uit de systemen en niet om geprinte stukken.
De Inspectie controleert vooral de volledigheid en betrouwbaarheid van de administratie en let op de toepassing van de rij- en rusttijden wetgeving. Verder beoordeelt men het gebruik en de inzet van vergunningen, of er sprake is van een reële vestiging, de inzet (en vooral welke inzet) van chauffeurs (denk aan: dienstbetrekking, uitzendkrachten, collegiale inleen en eigen rijders) en vrachtauto’s (denk aan: beschikbaar via koop, huur of lease, voldoen aan beladingseisen en ADR wetgeving) en of aan de cabotageregelgeving wordt voldaan.
Inzet van zzp’ers is in principe niet toegestaan. De hoofdregel is dat u geen chauffeur zonder vergunning op uw vrachtwagen onder uw vergunning kan laten rijden. Ook dit wordt door de inspectie beoordeeld.
Indien de administratie onvolledig is, kunt u dit binnen een laatste (fatale) termijn nog aanvullen. Daarna gaat het ILT over tot boete oplegging.
Boetes
Wanneer het gaat om de betrouwbaarheid van gegevens worden vooral aspecten rondom de bestuurderskaart beoordeeld. Denk hierbij aan rijden zonder bestuurderskaart en het rijden met een bestuurderskaart van een ander. Voor beide worden de feitelijke handelingen beboet. Voor de werknemer geldt €1.500 per geval. Het ontbreken van voldoende toezicht of juiste werking/gebruik levert de werkgever een boete op van €4.400 per handeling.
Let in het kader van de rij- en rusttijden wetgeving nog op het volgende: de tijd om naar een voertuig te reizen buiten de woonplaats of exploitatievestiging werkgever (dus met eigen vervoer van de chauffeur) is arbeidstijd en dient handmatig in de tachograaf te worden ingevoerd.
Kortom: de inspecties van de ILT kunnen de nodige impact hebben op uw onderneming en de inspecties geven eens te meer aan dat het echt noodzaak is uw gehele transport administratie goed op orde te hebben.
Heeft u nog specifieke vragen aangaande dit onderwerp, neemt u gerust contact op met een van onze transportspecialisten.