Vanoers.nlIT AdviesHet CrowdStrike Incident: Wat kunnen we hiervan leren?

Het CrowdStrike Incident: Wat kunnen we hiervan leren?  

Het CrowdStrike Incident: Wat kunnen we hiervan leren?

Op 19 juli 2024 veroorzaakte software update van CrowdStrike’s platform een aanzienlijke systeemstoring. De update zorgde ervoor dat 8,5 miljoen Windows apparaten onbruikbaar werden en trof hiermee verschillende sectoren, waaronder de gezondheidszorg, media, transport en detailhandel. De impact was aanzienlijk: operationele problemen ontstonden en kritieke infrastructuur kwam stil te liggen, wat leidde tot grote verstoringen in bedrijfsprocessen. Hoewel de exacte technische details van de bug niet volledig openbaar zijn gemaakt, werd duidelijk dat de software update onvoldoende was getest in diverse omgevingen voordat deze werd uitgerold. In dit artikel worden enkele lessons-learned benoemd, waar uw organisatie ook een belangrijke les uit kan halen.  

Software testing

Een van de belangrijkste lessen van dit incident is het belang van grondig testen van software-updates voordat deze breed worden uitgerold. Dit incident benadrukt de noodzaak van een grondig testproces dat verschillende hardware- en softwareconfiguraties omvat. Organisaties moeten simulaties en verschillende testscenario’s uitvoeren om mogelijke incompatibiliteiten en bugs in de software updates op te sporen die kunnen resulteren in verstoringen in de IT-systemen.  

Back-ups

Regelmatige back-ups zijn eveneens van belang. Het incident benadrukte het belang van betrouwbare en regelmatig bijgewerkte back-ups. Door regelmatig volledige en incrementele back-ups uit te voeren en deze te testen, kunnen organisaties ervoor zorgen dat ze snel kunnen herstellen van een systeemuitval of andere ernstige verstoringen.  Het testen van back-ups is belangrijk om te controleren of deze daadwerkelijk bruikbaar zijn en om inzicht te krijgen in de tijd die nodig is om de systemen te herstellen. 

Leveranciersbeoordeling

Bij onze klanten op het gebied van ITaudit en IT Advies horen we vaak dat er wordt samengewerkt met professionele IT-partners en softwareleveranciers, waarmee de cybersecurity- en continuïteitsmaatregelen bij deze partners “ook wel professioneel zullen zijn”. Het CrowdStrike incident laat echter zien dat zelfs bij gerenommeerde partijen incidenten kunnen plaatsvinden die van invloed kunnen zijn op klanten en gebruikersorganisaties. In een eerder artikel is al eens uiteengezet hoe IT-partners en softwareleveranciers periodiek kunnen worden geëvalueerd. Dit incident onderstreept het belang van het periodiek evalueren van uw IT-partner en de maatregelen omtrent de continuïteit en betrouwbaarheid van uw IT-systemen en informatievoorziening.  

Incident response proces

Dit incident toont aan dat het belangrijk is om over een incident response proces te beschikken. Een effectief incident response proces bestaat uit de volgende stappen:  

  1. Initiële identificatie en validatie: Valideer het probleem en analyseer wat er is gebeurd, wat de ernst en omvang van het incident is en verzamel de beschikbare gegevens over het incident.   
  2. Communicatie: Communiceer met getroffenen via verschillende beschikbare kanalen, waaronder telefonie, e-mails, website en social media.Geef bijvoorbeeld instructies over hoe de update kan worden teruggedraaid en hoe getroffen systemen hersteld kunnen worden. 
  3. Verhelpen incident en schade beperken: De acties die hierbij genomen worden, zijn afhankelijk van het type incident. Bij een storing zal dit vooral gaan om het herstellen van de apparatuur of het in gebruik nemen van een back-up. In het geval van een criminele activiteit – zoals een cyberaanval -, is het belangrijk te zorgen dat de aanvaller niet bij belangrijke informatie kan. 
  4. Herstellen systemen: Na het incident kunnen de systemen worden hersteld. Controleer hierbij of er nog abnormaal gedrag optreedt en achterhaal de oorzaak hiervan. Test vervolgens of alles weer naar behoren functioneert. 
  5. Evaluatie: Evalueer het incident en het incident response proces. Is er adequaat gehandeld? Had het incident voorkomen kunnen worden? De evaluatie kan worden gebruikt in het voorkomen van een volgend incident.  

          Meer informatie

          Wilt u weten hoe Van Oers u kan helpen om ervoor te zorgen dat uw organisatie de waarborgen van uw IT-partners voldoende controleert? Of wilt u weten hoe Van Oers u kan helpen om ervoor te zorgen dat uw organisatie in staat is om te kunnen reageren op incidenten? Neem contact op met een van onze specialisten via onderstaande button of per mail: IT-Advies@vanoers.nl

          • icon
          Brechtje Brugman Dekkers
          Brechtje Brugman-Dekkers
          Rob Haas
          Rob Haas
          IT Advies

          Wilt u cyberrisico’s voorkomen?

          Wie onderneemt, heeft heel wat data te beveiligen. Van Oers helpt u cyberrisico’s inperken, zodat u niet alleen financieel maar ook online gezond blijft. Dat is ondernemen met voorsprong! En onze IT-specialisten gaan nog een stap verder. Wij optimaliseren en automatiseren uw bedrijfsprocessen en creëren daarmee nieuwe kansen.
          Meer informatie
          10 tips voor 2020: Cybersecurity

          Schrijf u in voor de nieuwsbrief

          • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

          Brechtje Brugman-Dekkers
          Brechtje Brugman-Dekkers | Manager IT advies
          Wilt u meer informatie over dit onderwerp?
          Neem contact op met onze specialisten via onderstaand telefoonnummer of e-mailadres. Zij helpen u graag verder.