De Europese Commissie heeft hiervoor een internetconsultatie gehouden met 268 deelnemers. De resultaten hiervan worden in de herfst verwacht.
Onderzoek
De Commissie onderzoekt of een minimumaandeel emissievrije voertuigen de acceptatie van elektrische en waterstofvoertuigen kan versnellen en welke effecten dit zou hebben op de broeikasgasbalans, voertuigprijzen, de tweedehandsmarkt en publieke acceptatie. Alternatieven zoals een minimumaandeel voor nieuwe aankopen of financiële voordelen worden ook overwogen.
Wetgeving
De Commissie zal in het tweede kwartaal van 2025 aanbevelingen doen, maar voorlopig wordt er niet gesproken over een wetgevingsvoorstel. IRU en Clecat stellen dat een minimumquotum de fundamentele rechten op eigendom en vrije ondernemerskeuze schendt en dat het bedrijven met smalle marges in economische problemen kan brengen. Daarentegen pleit de milieuorganisatie Transport & Environment (T&E) voor wetgeving die minimumquota oplegt, met een doel van 90 procent emissievrije vrachtwagens in 2040. T&E stelt ook voor dat grote opdrachtgevers en andere verladers transportbedrijven ondersteunen bij het vernieuwen van hun wagenpark.
Meer informatie
Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel of stippelt u graag samen de juiste route uit? Neem dan gerust contact op met onze specialisten. U kunt contact opnemen via onderstaande button of per mail: info@vanoers.nl.
Algemeen - Contact
Neem contact op met Van Oers
Vul hier uw gegevens in en wij nemen binnen 2 werkdagen contact met u op!
Bron: TTM