Tip 1: Bespreek onenigheden met elkaar
Onopgeloste bedrijfsconflicten kunnen de groei van uw organisatie, uw positie ten opzichte van concurrenten en een goede besluitvorming flink in de weg zitten. Personen willen bijvoorbeeld geen compromissen sluiten of maken individuele beslissingen om anderen te vermijden. Daarom is het belangrijk om zaken die u dwars zitten te bespreken en uw medewerkers te stimuleren om hetzelfde te doen. Hoe moeilijk het ook lijkt: een gesprek lucht op. Het zorgt ervoor dat werkwijzen en doelstellingen vanuit beide kanten (weer) helder zijn. Ook hoort u hoe de ander erover denkt, waardoor u eventuele misverstanden uit de weg ruimt.
Tip 2: Zorg dat medewerkers hun mening blijven delen
Met een conflict op z’n tijd is niets mis. Sterker nog, de mening van uw medewerkers maakt uw bedrijf juist sterk. Door onderwerpen vanuit meerdere invalshoeken te belichten kunnen interessante discussies ontstaan die u helpen bij het nemen van een weloverwogen besluit. Uiteindelijk heeft het ook een positieve invloed op de groei van uw organisatie en uw positie ten opzichte van concurrenten.
Tip 3: Zoek een juiste balans in zakelijke conflicten
De mate waarin conflicten negatieve gevolgen hebben hangt af van de persoonlijkheden en de familiecultuur. Zorg in ieder geval dat u aandacht besteed aan de onderlinge synergie, de kwaliteit en snelheid van de besluitvorming en onderlinge relaties. Ik begrijp dat u niet staat te springen om een conflict binnen uw familie of onderneming, maar toch is het onvermijdbaar en zelfs gezond. Het is aan u om hier een balans in te vinden en conflicten om te buigen naar een succes.
Advies nodig over conflicten binnen uw familiebedrijf?
Onze specialisten coachen en ondersteunen u bij allerlei strategische vraagstukken, zoals bijvoorbeeld conflictmanagement. Samen lichten we de onderneming door om te kijken hoe dit het beste beheerst kan worden. Ervaart u spanningen in de relaties binnen uw (familie)onderneming? Neem dan contact met ons op. We staan klaar om samen met u te kijken naar de juiste balans in zakelijke conflicten.