Een relatie van Van Oers spreekt zich uit over de samenwerking. Dit keer Zeger de Regt, Joep Welten en Milou Lamkin van StarSweets.
“Duurzaamheid onderdeel maken van bedrijfscultuur”
- Duurzaamheidsadvies
Een relatie van Van Oers spreekt zich uit over de samenwerking. Dit keer Zeger de Regt, Joep Welten en Milou Lamkin van StarSweets.
Duurzaamheid onderdeel laten zijn van je bedrijfscultuur? Dan heb je dikwijls een aanleiding nodig om er serieus werk van te maken. Voor StarSweets was die aanleiding een vraag van één van hun klanten. ‘Dat bracht de boel aan het rollen’, zegt Zeger de Regt, bij StarSweets verantwoordelijk voor de logistiek. ‘Van Oers ondersteunde ons met een gestructureerde aanpak en duidelijke informatie waarmee we gefaseerd duurzaamheid onderdeel maken van onze bedrijfscultuur.’
“Wij weten wat lekker is”, is de slogan van StarSweets. Daar kan aan worden toegevoegd: “wij weten wat duurzaam is.” Deze importeur en distributeur van zoetwaren en snacks in de Benelux heeft namelijk flinke stappen gezet. Onder andere door hun CO2-footprint in kaart te brengen. Milou Lamkin is speciaal aangetrokken om zich voor StarSweets volledig met kwaliteit en duurzaamheid bezig te houden. Joep: ‘Met deze extra fte creëren we de tijd om strategisch met dit thema bezig te zijn en te blijven.’
Zeger: ‘Vorig jaar vroeg één van onze grootste klanten naar meer informatie over de herkomst van onze zoetwaren. We werken met zo’n veertig leveranciers wereldwijd om het snoepgoed in te kopen, dat grotendeels in China wordt geproduceerd. Kenmerkend is dat er altijd een speelgoedelement in zit. Vervolgens distribueren wij de producten naar onze retailklanten in Nederland en België. De transportketen is dus behoorlijk lang. De klantvraag triggerde ons om ons meer te verdiepen in het maakproces en de herkomst van alle producten. Ondanks dat we nog niet verplicht zijn om CSRD-rapportages te maken. Al snel dachten we aan Van Oers om ons op dit vlak vooruit te helpen.’
Zeger: ‘Bij Van Oers kennen ze StarSweets goed; we werken op andere vlakken al langer samen. Zodoende waren we bekend met hun team Duurzaamheidsadvies. Dat maakte het laagdrempelig om ermee aan de slag te gaan. Dat had onze voorkeur boven een nieuw extern bureau met wie je weer op nul begint. Bovendien, bij Van Oers communiceren ze vlot en werken ze pragmatisch. Daar houden we van.’
De begeleiding van Van Oers bestond onder andere uit twee workshops van een dagdeel voor het team van StarSweets. Zeger: ‘In de eerste meeting bij Van Oers op kantoor kregen we duidelijke uitleg over de wetgeving en de verwachtingen van de overheid op dat vlak aan het bedrijfsleven. In diezelfde periode leverde Floris Suijkerbuijk, een stagiaire van een businessopleiding bij Avans, een grote bijdrage aan het krijgen van meer inzicht op duurzaamheid binnen onze organisatie. Zijn scriptie ging namelijk onder andere over de impact van plasticsoorten tijdens de productie en over de CO2- uitstootreductie in de transportbewegingen.’
Uit de eerste workshop met Van Oers kwam een lijst met aandachtspunten. Teamleden van StarSweets gaven vervolgens zelf aan wat zij de belangrijkste topics vonden om concreet actie op te ondernemen. Zeger: ‘Samen met de uitkomsten van een stakeholderanalyse, zorgde dat voor een duidelijke doelstelling. We willen voor 2030 10 à 15% reductie van plastic realiseren. Hiermee bouwen we een basis om in 2030 tractie te krijgen om een grotere reductie te kunnen realiseren. Dit kunnen we doen door een groot deel gerecycled materiaal te gebruiken. De uitdaging is dat we onze leveranciers moeten overtuigen om dit te gaan doen.’
Met deze heldere doelstelling voor ogen, volgde een tweede workshop van Van Oers. Zeger: ‘Daarin ging het over de routekaart. Op deze kaart staan de acties die nodig zijn om ons doel te bereiken, met een bijbehorende tijdlijn om de vaart erin te houden.’ Milou: ‘Als we zo min mogelijk plastic op de markt willen brengen, moeten we minstens van elk artikel (340 verschillende artikelen!) weten waarvan het is gemaakt, waar het vandaan komt etc.’ Zeger: ‘Terwijl het team al veel in kaart bracht, speelt Milou een cruciale rol in het verzamelen van ontbrekende informatie bij de leveranciers. Sommige bedrijven kunnen in eerste instantie wat terughoudend reageren, maar dankzij onze langdurige en sterke relaties weten we die drempel vaak te overwinnen en invloed uit te oefenen op de productontwikkeling.’ Milou: ‘Het helpt als je kunt onderbouwen waarom we dit nodig hebben. Als we alles in kaart hebben, doen we een nulmeting die helder moet maken hoe groot de huidige plastic berg in de keten is en wat ervoor nodig is om die berg te verkleinen.’ Zeger: ‘Milou werkt in onze snel bewegende markt nauw samen met product development bij de leveranciers om bij toekomstige producten direct de reductie te realiseren.’
Zeger: ‘De workshops met Van Oers gaven ons de kennis om de CSRD-wetgeving te interpreteren. Daarmee kunnen we deze volgende stappen zetten.’ Joep: ‘Met Milou erbij kunnen we veel strategischer dan voorheen hiermee bezig zijn en hebben we de kennis paraat om toekomstige klantvragen voor te zijn. Sterker nog, het feit dat we al deze informatie paraat hebben, maakt ons commercieel aantrekkelijker. Naar onze afnemers kunnen we aantonen dat we niet alleen zeggen dat we duurzaamheid belangrijk vinden maar dat we er echt iets aan doen.’ Milou: ‘Daarmee sorteert StarSweets voor op de ecoscore die er vroeg of laat aankomt voor producten. Zoals je nu al voor voedingswaren een nutriscore hebt. Je moet precies kunnen aantonen wat er in een product zit en hoe het tot stand is gekomen.’
‘De workshops met Van Oers gaven ons de kennis om de CSRD-wetgeving te interpreteren’
Neem contact op met Van Oers
Vul hier uw gegevens in en wij nemen binnen 2 werkdagen contact met u op!