Fiets van de zaak
Vanaf 1 januari 2020 komt er een forfaitaire regeling voor de fiets van de zaak. Er wordt een bijtelling van 7% van de consumentenadviesprijs van de fiets voorgesteld. Waarbij geen onderscheid wordt gemaakt tussen de verschillende soorten fietsen. De bijtelling geldt als de fiets voor (een deel van) het woon-werkverkeer ter beschikking staat. Voor met de fiets van de zaak afgelegde (al dan niet zakelijke) kilometers bestaat geen recht op een belastingvrije vergoeding. Voor de ondernemer en de resultaatgenieter komen er vergelijkbare regelingen.
Einde teruggaafregeling BPM
Ter stimulering van de aanschaf van milieuvriendelijke auto’s wordt voorgesteld de teruggaafregeling BPM voor taxi’s en openbaar vervoer (OV) met ingang van 1 januari 2020 af te schaffen. Volgens de regeling wordt de teruggaaf van BPM op aanvraag verleend voor personenauto’s die geheel of nagenoeg geheel worden gebruikt voor OV of taxivervoer in de zin van de Wet personenvervoer 2000. De MRB-vrijstelling voor taxi’s en openbaar vervoer wordt niet afgeschaft. Door het afschaffen van de teruggaafregeling komen het goedkeurend beleid van de Belastingdienst voor bepaalde vrijwilligersvervoersprojecten en de teruggaafregeling BPM voor deze projecten te vervallen.
Vervuilers gaan meer betalen
Milieudifferentiatie in de Wet BZM wordt geactualiseerd waardoor de meer vervuilende zware vrachtauto’s uit binnen- en buitenland meer belasting gaan betalen. Voor de schoonste vrachtauto’s blijft het huidige tarief van toepassing. Over deze maatregel is overeenstemming bereikt met de zogenoemde Eurovignet-landen. De wijziging betekent een verdere differentiatie naar klasse EURO en een verhoging van tarieven voor minder schone vrachtauto’s. De nieuwe tarieven treden met ingang van 1 juli 2019 in werking mits de ratificatieprocedure voor 31 mei 2019 is afgerond. Het EURO V wordt dan vanaf 1 januari 2020 verhoogd. Lukt dat niet, dan treden alle nieuwe tarieven 1 januari 2020 in werking.
Wet uitwerking Autobrief II opgeschoven
De toeslag voor dieselauto’s met een fijnstofuitstoot van meer dan 5 milligram per kilometer die per 1 januari 2019 zou worden ingevoerd, wordt uitgesteld. De noodzakelijke automatisering bij de Belastingdienst zal naar verwachting pas per 1 januari 2020 gereed zijn.
Automatische kentekenherkenning
Er komt er een wettelijke basis voor automatische nummerplaatherkenning (ANPR) met behulp van camera’s. De Belastingdienst mag kentekens automatisch lezen, waarbij de locatie, de datum en het tijdstip worden vastgelegd. De vastgelegde gegevens worden gebruikt voor de heffing en controle van de motorrijtuigenbelasting (MRB). Zoals voor de controle op toepassing van de handelaarsregeling en de overgangsregeling voor oldtimers. De gegevens moeten worden vernietigd als deze geen ‘treffer’ opleveren voor de MRB. Het lijkt er dus op dat ANPR niet kan worden ingezet bij controle van het privégebruik van een auto van de zaak.
Let op!
Er zijn uiteraard wel andere middelen voor de inspecteur om bijvoorbeeld een rittenregistratie te controleren. Zoals met behulp van werkroosters, agenda’s of urenregistraties.