Resultaten van teamwerk
Het Van Oers van nu is anders dan het Van Oers van acht jaar geleden toen Martin aantrad als bestuursvoorzitter. Martin: ‘We hebben veel ontwikkeld, steeds inspelend op waar klanten behoefte aan hebben in een veranderende omgeving. Van het einde van de bankencrisis tot de coronapandemie, zou je kunnen zeggen.’ Ontwikkelingen die volgens Martin allemaal het resultaat van teamwerk zijn. ‘De ISO-certificering, de ontwikkeling van branche- en servicelijnen, het verstrekte keurmerk “Beste werkgever” door Effectory, de Van Oers University en de hoge mate van medewerkers- en klanttevredenheid; het is teamwerk. Dit in een open cultuur met ruimte voor gedreven mensen om hun vakmanschap te ontwikkelen. Ik ben trots op de kennis en gedrevenheid van onze mensen; dat gaf mij als bestuursvoorzitter altijd veel energie.’
Slim vertrouwen
Peter vult aan: ‘Natuurlijk is het teamwerk, binnen de directie én met alle medewerkers. Maar de bestuursvoorzitter bewaakt de doelen, hamert op de strategie en drukt door waar nodig. Met Martin als bestuursvoorzitter is de organisatie opener geworden.’ Martin: ‘Het adagium in de afgelopen periode was slim vertrouwen. Dat betekent dat iedereen binnen Van Oers de maximale vrijheid geniet en er openheid is over de strategie. Met de ruimte voor medewerkers om te leren en zich te ontwikkelen. Anders gezegd: mensen zo faciliteren dat ze zich goed voelen en optimaal kunnen functioneren. Dan haal je het beste in mensen naar boven.’
Autonome groei
Deze aanpak trekt nog altijd nieuwe accountants, fiscalisten en consultants aan. In de afgelopen acht jaar groeide het aantal medewerkers bij Van Oers van 220 naar 400, volledig door autonome groei. Peter, die zelf een achtergrond heeft in commercie en riskmanagement, zegt daarover: ‘Als accountant, fiscalist of consultant, sta je als adviseur het meest dicht bij de ondernemer. Dat maakt ons vak zo mooi.’
Het was voor Peter een reden om acht jaar geleden een loopbaanswitch te maken en bij Van Oers te starten. ‘Na twintig jaar in de bankenwereld wilde ik iets anders. Ik begon op de dag dat Martin zijn eerste speech als bestuursvoorzitter gaf. Overigens had ik vooraf niet de intentie om bestuursvoorzitter te worden. Ik ben eerst begonnen een klantenkring en een eigen praktijk op te bouwen in organisatieadvies en IT-advies, zonder enige verwachting. Later kwam ik in onze commissie strategie en in het dagelijks bestuur. Nu ik de rol van Martin overneem, vind ik dat een eer en een grote uitdaging.’
Voorbereiding overdracht
Martin: ‘Peter snapt als geen ander waar de risico’s en de kansen liggen. De afgelopen tijd werkten we achter de schermen intensief samen aan het voorbereiden van de overdracht. Ik wist immers al toen ik aantrad dat ik uiterlijk op mijn 58ste de hamer zou overdragen. Om de continuïteit en dynamiek van de organisatie te waarborgen, ben je bij Van Oers maximaal tot en met je 58ste bestuursvoorzitter. Als je je einddatum kent, geeft dat de rust en het comfort om er maximaal voor te gaan. Peter weet de strategie goed te vertalen naar acties. Hij is een enorme doener, die wél eerst nadenkt voordat hij iets doet. Met zijn strategische en verbindende kwaliteiten wordt hij door iedereen gedragen. De afgelopen jaren hebben we intensief samengewerkt, dikwijls deelden we zelfs een kamer. En hoewel we voortdurend hard aan het werk waren, was er altijd ruimte voor humor en gezelligheid. Ook dát kenmerkt Van Oers.’
Vier pijlers van Van Oers
Peter zet vanaf 1 januari 2022 het consistente organisatiebeleid voort. Dat is gebaseerd op vier pijlers. De eerste pijler is het willen leveren van kwaliteit, zonder enige vorm van concessie. Voorwaarde daarvoor is het altijd willen aannemen van goede mensen en die opleiden en laten doorontwikkelen (tweede pijler). Dit in verbondenheid met de klanten en de samenleving (derde pijler). De vierde pijler staat voor innovatie; Van Oers werkt voortdurend aan het vernieuwen en verbeteren van haar processen en aan nieuwe diensten die passen bij de behoeftes van klanten. Peter: ‘Er staan bij elke pijler veel nieuwe projecten op stapel, die allemaal bijdragen aan een mooie toekomst voor onze medewerkers, onze klanten en ons bedrijf.’
Diversiteit in diensten
Peter: ‘We kunnen ons nog verbeteren in het meer en beter kenbaar maken wat we doen en wat onze cultuur is. Klanten gaan nóg meer van ons horen, want we willen maar wat graag onze kennis en kunde met hen delen.’ Martin: ‘Ik zal Peter ondersteunen waar nodig en projecten oppakken die te maken hebben met de ontwikkeling van Van Oers naar een nog meer IT-gedreven organisatie. Bovendien blijf ik in de global board van Leading Edge, het wereldwijde internationale netwerk van accountantskantoren waarbij Van Oers is aangesloten.’ Peter: ‘Het is geen afscheid; gelukkig blijft Martin nog verbonden aan Van Oers.’
Het blijft een mooi vak
Na een korte pauze sluit Martin af: ‘Van Oers blijft een fantastische club om voor te mogen werken. Dat was het al toen ik in 1994 startte. In een arbeidsmarkt die overigens compleet anders was dan nu. Toen kreeg ik te horen: “als je na twee jaar geen partner wilt of kunt zijn, dan ga je eruit, want registeraccountants hebben we genoeg.” En als je nu ziet hoeveel vacatures we open hebben staan met volop kansen voor accountants, fiscalisten en consultants! Ik zou het wel weten. Want zoals Peter eerder zei: het blijft een mooi vak waarin je dicht bij de ondernemer staat, zeker bij een organisatie als de onze.’