Het nieuwe btw-identificatienummer
In het nieuwe btw-identificatienummer is het Burger Service Nummer (BSN) van de persoon wie die eenmanszaak drijft niet langer verwerkt. Dit alles ter waarborging van de privacy van de ondernemer. Het nieuwe btw-identificatienummer is geldig vanaf 1 januari 2020. De Belastingdienst verzendt de brieven zoals gezegd deze maand al, zodat eenmanszaken en ZZP’ers nu al voorbereidingen kunnen treffen. Hierbij dient gedacht te worden aan: het aanpassen van briefpapier, aanpassen website, aanpassen factuurpapier, het informeren van uw (fiscaal)adviseur/leveranciers en het aanpassen van uw administratiesoftware. Deze acties die alvast ondernomen kunnen worden, staan ook vermeld in de brieven die door de Belastingdienst worden verstuurd.
Vanaf 1 januari 2020
Het nieuwe btw-identificatienummer is een persoonlijk, uniek nummer dat bestaat uit een reeks van 14 tekens (zoals ook alle andere huidige btw-identificatienummers).
Vanaf 1 januari 2020 moeten eenmanszaken/ZZP’ers het nieuwe btw-identificatienummer op facturen en hun website vermelden om zich te identificeren als btw-ondernemer. Daarmee voldoen zij aan de wettelijke eisen. Met betrekking tot de zogenoemde intracommunautaire transacties is het belangrijk dat ondernemers met een eenmanszaak/ZZP’ers hun btw-identificatienummer tijdig doorgeven aan hun leveranciers. Alle eenmanszaken/ZZP’ers houden hun huidige btw-nummer, waarin het BSN is verwerkt, voor communicatie met de Belastingdienst en voor indiening van de btw-aangiften. Dit huidige btw-nummer zonder vermelding van de landcode (NL) wordt in de brieven aangeduid als het omzetbelastingnummer (ob-nummer).
Bovenstaande geldt dus enkel en alleen voor eenmanszaken en ZZP’ers en dus niet voor andere rechtsvormen. Bij andere rechtsvormen is het BSN namelijk niet verwerkt in het btw-identificatienummer.
Meer informatie
Ontvangt u een brief van de Belastingdienst? Informeer ons dan ook tijdig. Heeft u nog andere vragen naar aanleiding van dit onderwerp? Neem dan contact met ons op.