Btw-nummer
Eenmanszaken en ZZP’ers zijn verplicht om dit nieuwe btw-nummer per 1 januari 2020 te gebruiken bij al het contact met klanten en/of leveranciers. Het ‘oude’ btw-nummer blijft bestaan en moet gebruikt worden in de communicatie met de Nederland⇒se Belastingdienst (bijvoorbeeld voor de btw-aangifte, het schrijven van brieven aan dan wel het bellen met de Nederlandse Belastingdienst). Vanaf 1 januari 2020 hebben eenmanszaken en ZZP’ers dus twee btw-nummers:
- Het ‘oude’ btw-nummer: genaamd het omzetbelastingnummer (ob-nummer) ⇒ te gebruiken voor communicatie met de Nederlandse Belastingdienst.
- Het nieuwe btw-nummer: genaamd het btw-identificatienummer (btw-id) ⇒ te gebruiken voor communicatie met klanten en leveranciers.
Voorbereidingen
In verband met het nieuwe btw-nummer adviseren wij eenmanszaken en ZZP’ers om deze maand voorbereidingen te treffen. Daarbij kan gedacht worden aan:
- Pas uw briefpapier aan;
- Pas uw website aan;
- Pas uw factuurpapier aan;
- Pas uw administratiesoftware aan;
- Informeer uw boekhouder;
- Informeer uw klanten, leveranciers en andere partijen waar u mee samenwerkt.
Risico’s
Wordt na 1 januari 2020 nog het ‘oude’ btw-nummer op de verkoopfacturen vermeld dan voldoet de factuur niet aan de factuurvereisten en loopt men het risico op boetes.
Worden in andere EU-landen goederen en/of diensten ingekocht? Let er dan op dat leveranciers vanaf 1 januari 2020 het nieuwe btw-nummer op hun verkoopfacturen vermelden.
Meer informatie
Heeft u vragen over het nieuwe btw-nummer, neem dan contact met ons op.