Vanoers.nlBelastingadviesWetsvoorstel box 3 naar de Raad van State

Wetsvoorstel box 3 naar de Raad van State 

Wetsvoorstel box 3 naar de Raad van State

De box 3 ontwikkelingen volgen elkaar snel op! De staatssecretaris heeft gisteren (19 juni 2024) het wetsvoorstel Wet werkelijk rendement box 3 ter beoordeling naar de Raad van State gestuurd.

Wetsvoorstel

Het streven is dat dit wetsvoorstel op 1 januari 2027 in werking treedt. Het wetsvoorstel komt op hoofdlijnen overeen met het wetsvoorstel dat het demissionaire kabinet eind vorig jaar ter consultatie aanbood. Onze toelichting bij dit wetsvoorstel leest u hier.

Onroerend goed

Het belangrijkste nieuws is de nadere uitwerking hoe onroerend goed in box 3 vanaf 2027 zou moeten worden belast. In het wetsvoorstel wordt voor onroerend goed – anders dan voor andere vermogensbestanddelen – vermogenswinst als uitgangspunt genomen. Voor andere vermogensbestanddelen geldt vermogensaanwas als leidend beginsel.

Het wetsvoorstel maakt onderscheid tussen:

  • ≥ 90% verhuurd onroerend goed;
  • niet verhuurd onroerend goed; en
  • < 90% verhuurd onroerend goed (gemengd gebruik).

Het in box 3 te belasten rendement is de optelsom van het directe en het indirecte rendement. Voor alle categorieën onroerend goed geldt dat het indirecte rendement (de waardeontwikkeling) wordt belast aan het einde van de bezitsduur, bijvoorbeeld bij verkoop. Het directe rendement wordt jaarlijks belast.

Het directe rendement op ≥ 90% verhuurd onroerend goed is volgens het wetsvoorstel gelijk aan de ontvangen huur- of pachtinkomsten verminderd met onderhouds- en andere kosten. Het directe rendement op niet verhuurd onroerend goed zal nog altijd forfaitair worden vastgesteld. Dit rendement wordt aangeduid als ‘vastgoedbijtelling’ en bedraagt 2,65% van de WOZ-waarde. Indien sprake is van gemengd gebruik, dan is het directe rendement gelijk aan de ontvangen huur- of pachtinkomsten verminderd met onderhouds- en andere kosten of de vastgoedbijtelling indien deze hoger is.

De Raad van State zal bij haar beoordeling ook het voorgestelde heffingsvrije inkomen van € 1.250, de voorgestelde verliesdrempel van € 500 en het voorgestelde tarief van 36% meewegen.

Duidelijk is dat, behalve voor belastingplichtigen met alleen bank- en spaartegoeden, onder het wetsvoorstel de administratie lasten voor belastingplichtigen toenemen. Wij zijn erg benieuwd naar de reactie van de Raad van State en houden u uiteraard op de hoogte.

Meer informatie

Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel? Neem dan contact op met onze specialisten, zij helpen u graag verder. Neem contact op via onderstaande button of per mail: info@vanoers.nl.

Neem contact op

Mark Foesenek
Mark Foesenek
Senior manager fiscaal
  • icon
Mark Foesenek
Mark Foesenek
Bart Schijns
Bart Schijns

Schrijf u in voor de Van Oers nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Van Oers Belastingadvies

Bent u op zoek naar een belastingadviseur?

Van Oers vertaalt ingewikkelde fiscale vraagstukken naar duidelijke adviezen en concrete oplossingen. U kunt daarbij rekenen op advies toegespitst op uw specifieke situatie. Wij zijn uw specialist op het gebied van fiscale vraagstukken.
Meer informatie
Uitstel belasting gehad? Vraag een overzicht aan
Mark Foesenek
Mark Foesenek | Senior manager fiscaal
Wilt u meer informatie over dit onderwerp?
Neem contact op met onze specialisten via onderstaand telefoonnummer of e-mailadres. Onze specialisten helpen u graag verder!