Vanoers.nlBelastingadviesWijzigingen en acties op het gebied van btw en e-commerce

Wijzigingen en acties op het gebied van btw en e-commerce 

E-commerce is in onze huidige maatschappij niet meer weg te denken en is daarmee een alledaags onderwerp dat bij vele ondernemers speelt. Het is daarom goed dat u op de hoogte bent van de meest recente ontwikkelingen op dit gebied die de nodige acties vereisen. Per 1 juli aanstaande treden er in de Europese Unie (EU) nieuwe btw-regels voor e-commerce in werking die van belang zijn voor ondernemers die grensoverschrijdend goederen verkopen aan particulieren in de EU. In dit artikel gaan wij in op de wijzigingen en (korte termijn) acties.

Afstandsverkopen

Ondernemers die binnen de EU afstandsverkopen verrichten (grensoverschrijdende verkopen aan particulieren, vrijgestelde ondernemers of rechtspersonen zonder btw-nummer) worden vanaf 1 juli in beginsel btw verschuldigd in de lidstaat van de afnemer. Gemakshalve wordt hierna gesproken over omzet aan particulieren. Dit geldt zowel voor goederen die zich al in de EU bevinden als voor goederen die de ondernemer in het kader van de afstandsverkoop importeert van buiten de EU.

Uitbreiding éénloketsysteem

Om te voorkomen dat een Nederlandse ondernemer zich voor de btw moet registreren in alle EU-landen waar hij die afstandsverkopen verricht, wordt vanaf 1 juli van dit jaar het éénloketsysteem (ook wel: het One Stop Shop systeem) uitgebreid. Via dit systeem geeft de ondernemer in zijn lidstaat van vestiging in één keer de volledige btw aan ter zake van alle in de EU verrichte afstandsverkopen. De lidstaat van vestiging stort de buitenlandse btw door naar de lidstaten waar die btw verschuldigd is. Dit wordt ook wel de Unieregeling genoemd.

De uitbreiding van het éénloketsysteem ziet overigens naast afstandsverkopen ook op diensten aan particulieren in de EU (zoals schilderwerkzaamheden aan een pand van een particulier in België).

Nieuwe omzetdrempel

Met het intreden van deze nieuwe regels komen de huidige lokale drempels voor afstandsverkopen te vervallen. Vanaf 1 juli 2021 wordt er een nieuwe omzetdrempel geïntroduceerd van € 10.000 per kalenderjaar. Let wel, voor 2021 geldt deze drempel van € 10.000 niet voor het hele kalenderjaar, maar voor de periode van 1 juli t/m 31 december 2021. Deze drempel geldt niet voor ondernemers die gevestigd zijn in een niet-EU-land. Wordt de omzetdrempel in een jaar overschreden dan geldt het jaar erna geen omzetdrempel. De drempel is van toepassing op de totale grensoverschrijdende omzet uit afstandsverkopen én digitale diensten aan particulieren. Waarom tezamen met digitale diensten? Voor digitale diensten aan particulieren bestaat al enige tijd een omzetdrempel van € 10.000. Blijven de afstandsverkopen onder de omzetdrempel dan is btw verschuldigd in het EU-land waar het vervoer van de goederen aanvangt. Op verzoek kan de omzetdrempel buiten beschouwing blijven zodat altijd btw verschuldigd is in de lidstaat van de afnemer.

Registreren Unieregeling

Ondernemers kunnen zich nu al voor de Unieregeling registreren via Mijn Belastingdienst Zakelijk (op de website van de Belastingdienst). De registratie kan worden gedaan vanaf 1 april jl. In beginsel geldt de registratie vanaf de eerste dag van het eerste kalenderkwartaal ná datum van registratie. Als uw aanvraag bijvoorbeeld is goedgekeurd op 20 juli (tijdens het 3e kwartaal), gaat uw registratie in op 1 oktober (begin van het 4e kwartaal). Met terugwerkende kracht registeren is enkel mogelijk als die registratie uiterlijk de 10e van de maand die volgt op de maand van de prestatie door de Belastingdienst is ontvangen. Als u bijvoorbeeld al dergelijke prestaties verricht op 5 september, dan moet uw registratie uiterlijk 10 oktober binnen zijn bij de Belastingdienst. In dat geval is de regeling al van toepassing op de prestaties die u vanaf 5 september levert. Het is van belang om uw systemen hierop tijdig in te richten (denk daarbij onder andere aan implementatie van de buitenlandse btw-tarieven). Binnen de regeling is immers sprake van ‘alles of niets’. Dit betekent dat als gebruik gemaakt wordt van de Unieregeling, de omzet uit de afstandsverkopen niet meer aangegeven mag worden via buitenlandse btw-registraties. Het is in dit kader aan te raden om tijdig te schakelen met uw adviseur om te beoordelen welke keuze u het beste past. Daarbij dient u rekening te houden met het feit dat voor registratie veelal eHerkenning is vereist.

Op de website van de Belastingdienst treft u ook handige informatie en updates over de regeling aan. Zo treft u daar onder andere een overzichtelijk stroomschema aan alsook meer informatie over eHerkenning.

Overige wijzigingen op het gebied van e-commerce

Naast de wijzigingen die zien op de afstandsverkopenregeling zijn er een aantal overige wijzigingen zoals:

  • Afschaffing btw-vrijstelling invoer goederen ≤ € 22 en introductie invoerregeling.
  • Belastingplicht handelsplatforms.
  • Regeling voor post- en koeriersdienstverleners.

Hiervoor verwijzen wij graag naar een eerder door ons gepubliceerde artikel.

Deze overige wijzigingen zullen we in deze bijdrage verder niet toelichten.

Meer informatie

Al met al is sprake van ingrijpende wijzigingen die systeemtechnisch veel te weeg kunnen brengen. Heeft u vragen en/of opmerkingen? Neem dan gerust vrijblijvend contact op met een van onze btw-specialisten. U kunt contact opnemen via onderstaande button of per mail: btwadviesgroep@vanoers.nl.

Kevin Treuren
Kevin Treuren
Belastingadviseur | btw-specialist
Contact
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws.

Altijd up-to-date blijven met Van Oers

Schrijf u meteen in voor de Van Oers nieuwsbrief.
Schrijf u in
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Thijs Bijlard
Thijs Bijlard | Directeur fiscaal
Wilt u meer informatie over dit onderwerp?
Vul het contactformulier in of laat een terugbelverzoek achter.