Start met het in kaart brengen van waardedrijvers en risico-elementen
In de jaren in aanloop naar de verkoop van uw onderneming kan niet alleen waarde gecreëerd worden door de omzet en het bedrijfsresultaat te verbeteren. Een onderneming die in grootte mate afhankelijk is van de ondernemer zal bijvoorbeeld minder waard zijn voor een kopende partij. Een onderneming die daarnaast afhankelijk is van enkele klanten en/of leveranciers loopt meer risico op een negatieve impact op het resultaat dan een onderneming met een mooi gespreide klantenportefeuille. Deze risico’s hebben een waardeverlagend effect. Door waardedrijvers en risico-elementen tijdig te identificeren en vervolgens de waardedrijvers te vergroten en/of de risico’s te verkleinen, wordt waarde gecreëerd.
Laat een waardebepaling uitvoeren
Een waardebepaling maakt bepalende elementen en kwetsbaarheden van uw onderneming inzichtelijk. Een waardebepaling heeft doorgaans vanuit bedrijfseconomisch oogpunt een relatie met de strategie van uw onderneming. Doordat de uitvoering van een waardebepaling per definitie uitgaat van toekomstverwachtingen, dwingt een dergelijke analyse u om na te denken over de te varen koers. Deze waardebepaling verschaft inzicht in vragen als: “waar verdien ik nu eigenlijk mijn geld mee?” en “hoe kan ik hierop sturen?”
Zorg voor de gewenste structuur
Op fiscaal en juridisch gebied is het belangrijk dat de onderneming met de gewenste structuur in de verkoop wordt gezet. Fiscaal gezien kan het herstructureren van het aandelenbelang, het toepassen van een fiscale eenheid, het oprichten van een beheermaatschappij en vele andere bedrijfsspecifieke situaties impact hebben op het verkoopproces en de uiteindelijke netto opbrengst. Tijdig voorsorteren op mogelijke juridische en fiscale valkuilen kan het overnameproces vergemakkelijken en versnellen. Op operationeel vlak valt voor uw onderneming waarde te creëren door operationele activiteiten te spreiden en door marges van deze activiteiten te optimaliseren. Tevens valt op organisatorisch vlak waarde te creëren door te investeren in het management team en het personeelsbestand. Een goed en ervaren management team in combinatie met een personeelsbestand met een laag verloop kan bijvoorbeeld een positief signaal geven naar een koper dat uw onderneming, ook na de bedrijfsovername, in goede handen zal zijn.
Start op tijd met de voorbereiding
Voor een ondernemer is het belangrijk om op tijd te starten met de voorbereiding op een bedrijfsoverdracht. Een goede voorbereiding zal zich altijd terugbetalen. Door op tijd te starten met waardecreatie en zelf het ideale verkoopmoment te creëren, kan zowel op financieel als persoonlijk vlak het maximale resultaat worden behaald. Dit noemen wij met trots: “de deal van je leven!”