Vanoers.nlCorporate FinanceIn bijzonder beheer bij de bank, wat kunt u doen?

In bijzonder beheer bij de bank, wat kunt u doen? 

Bijzonder beheer bank

Het gaat minder met uw bedrijf. De omzet daalt, debiteuren betalen steeds later en de voorraadpositie loopt op, met liquiditeitsspanning tot gevolg. Hoewel deze spanning voor regelmatige overstanden zorgt, maakt u zich tot nu toe nog geen zorgen. Maar dan belt de bank: er wordt een afspraak gepland om de huidige situatie van uw onderneming te bespreken, waarbij iemand van de afdeling bijzonder beheer ook aan tafel schuift. Uw huidige accountmanager introduceert tijdens het gesprek uw nieuwe aanspreekpunt. Alles verandert. Het vertrouwde gezicht verdwijnt en u moet op korte termijn veel gedetailleerde gegevens aanleveren. U heeft als ondernemer het gevoel dat de regie uit handen wordt genomen. Waar moet u nu beginnen?

Welke stappen moet u zetten?

Het is van belang dat u als ondernemer zelf de regie over uw eigen onderneming behoudt. Maar moet de focus liggen op het verlagen van de kosten, of juist op het verhogen van de omzet? Het is belangrijk om te bepalen welke acties op korte termijn genomen dienen te worden om op lange termijn het gewenste effect te realiseren. Het realiseren van extra omzet tegen misschien wel een (te) bescheiden marge lijkt in eerste instantie een goede zet op de korte termijn, maar geldt dit ook voor de lange termijn? Er dient eerst geïnvesteerd te worden in expertise om realistische, levensvatbare plannen op te stellen. Denk hierbij aan:

  • Het aantrekken van deskundige (externe) expertise.
    • Het contact met de bank is veranderd en het is daarom van belang dat een externe partij de situatie deskundig in kaart brengt. Zodra banken zelf (meer) risico lopen, handelen ze in eigenbelang. Een onafhankelijke partij vertegenwoordigt uw belangen.
  • Het verzamelen van relevante informatie.
    • De bank wenst z.s.m. inzicht in de financiële huishouding. Uw externe adviseur gaat in samenwerking met de accountant aan de slag om de gevraagde gegevens aan te leveren. Op deze manier kunt u zelf bezig zijn met de dagelijkse werkzaamheden.
  • Communiceren met relevante stakeholders.
    • Alle belanghebbenden dienen op de hoogte te zijn van de ontwikkelingen binnen uw onderneming. Door hen op de hoogte te stellen, creëert u begrip en tijd om actie te ondernemen.

    Houd het hoofd koel

    Het is belangrijk om als ondernemer, hoe lastig dit ook is, het hoofd koel te houden tijdens deze periode. Zorg dat u niet in een negatieve spiraal terecht komt, maar houd de focus op de oplossing. Hoe komt u zo snel mogelijk uit deze situatie? En met welke scenario’s moet u rekening houden? Het doel is om zo snel mogelijk de focus weer op ondernemen te kunnen leggen en terug te gaan naar regulier beheer.

    Een traject met bijzonder beheer omvat niet alleen het opsommen van cijfermatige feitelijkheden. Om het doel te bereiken moet u rekening houden met niet alleen de juiste interne (binnen uw organisatie) én externe communicatie, maar ook met de inhoud en timing ervan. Dit vraagt veel van u als ondernemer. Daarnaast heeft u een verleden met de bank. Dit kan positief, maar helaas ook negatief uitpakken in dergelijke trajecten. De bank beoordeelt naast de onderneming (betalingscapaciteit, solvabiliteit en zekerheid) ook uw ondernemerscapaciteiten. De vraag die dan centraal staat is of u als ondernemer in staat bent om deze crisis te doorstaan. Uit de praktijk blijkt dat het maar weinig ondernemers gegeven is om op eigen kracht dergelijke trajecten succesvol te doorlopen en de situatie om te keren. De noodzaak om een onafhankelijke, deskundige partij in te schakelen is daarom hoog. Onze adviseurs hebben veel kennis van een dergelijk traject en kunnen u als ondernemer helpen dankzij jarenlange ervaring binnen de bank.

    Onderneem stappen

    Het is belangrijk om tijdig stappen te ondernemen en om financiers in te lichten. U wilt natuurlijk dat uw bedrijf weer zo snel mogelijk levensvatbaar wordt. Wij richten ons niet alleen op het leveren van uitgebreide adviesrapportages maar zorgen er daarnaast ook voor om, samen met u, de verbeteringen direct te implementeren. Onze werkwijze bestaat uit de volgende stappen:

    1. Inventarisatie → We brengen uw situatie in beeld en bepalen de quickwins;
    2. Strategie → We brengen in kaart op welke gebieden u kunt verbeteren;
    3. Plan → Het verbeterpotentieel werken we uit in een overzichtelijk plan;
    4. Do → We implementeren de benodigde acties;
    5. Check & act → We blijven uw adviseur en staan naast u om u te coachen en om het maximale uit het herstructureringsplan te halen.

    Hulp nodig?

    Onze adviseurs weten precies welke stappen er genomen moeten worden om uit de financiële problemen te komen. Door ons uitgebreide netwerk en onze ervaring kunnen we snel schakelen met onder andere banken. Gaat uw bedrijf momenteel door een moeilijke periode? Neem dan contact met ons op en vraag een vrijblijvend gesprek aan. Wij zijn uw betrouwbare, onafhankelijke adviseur.

    Oeps! We konden je formulier niet vinden.

    Schrijf u in voor de nieuwsbrief!

    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

    VAN OERS CORPORATE FINANCE

    Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen?

    Wilt u zeker weten dat u met de juiste partij aan tafel zit voor uw fusie of overname? Van Oers Corporate Finance is uw professionele adviseur.
    Meer informatie
    Het veiligstellen van uw pensioen door uw bedrijf te verkopen
    Eugène  van de Kasteel
    Eugène van de Kasteel | Manager
    Wilt u meer informatie over dit onderwerp?
    Neem contact op met onze specialisten via onderstaand telefoonnummer of e-mailadres. Zij helpen u graag verder!