Verras de consument
De consument stelt steeds hogere eisen aan de voedselketen. Dit beperkt zich niet alleen tot de directe milieu impact bij de teler en veehouder. De consument wil ook positief verrast worden qua materiaal en esthetiek van verpakkingen en eist transparantie omtrent eventuele verspilling en afkomst van producten (tracking & tracing). Het wordt voor de groothandel belangrijk om te anticiperen op deze trends. Dit kan onder andere met omnichannel communicatie, geoptimaliseerde distributie en een continue ontwikkelend productportfolio. De bereidheid van de hedendaagse consument om te betalen voor beleving en gemak zal de komende jaren steeds verder toenemen. Door innovatie en samenwerking in de keten kan de groothandel een meer directe rol vervullen in de bediening van de consument.
Huidige ontwikkelingen
De ontwikkelingen in consumptiegedrag en de groei van de out-of-home markt zorgen voor nieuwe toetreders in de markt. De grenzen tussen retailers en groothandels vervagen doordat beide in toenemende mate de zakelijke markt rechtstreeks beleveren. De groothandels zien het speelveld veranderen en worden geacht steeds meer toegevoegde waarde te leveren om niet het risico te lopen de positie in de keten te verliezen. Ze kunnen op deze ontwikkelingen inspelen door klanten en leveranciers te helpen door het leveren van kennis (data), diensten toe te voegen, kosten te verlagen en (proactief) taken uit handen te nemen.
Transacties als gevolg van een bewegende markt
Groothandels hebben in toenemende mate te maken met margedruk en concurrentie. We zien dat de grote partijen hierop anticiperen door de keten verder te optimaliseren. Het toenemende aantal transacties in deze sector in de laatste jaren onderschrijft dat deze markt in beweging is. Hierbij speelt een rol dat de organische groei op de Nederlandse markt beperkt wordt geacht en de groei derhalve op een andere wijze dient te worden gerealiseerd. Dit kan enerzijds door overnames in de keten ten behoeve van schaalvoordelen en operationele optimalisatie en anderzijds door samenwerkingen of overnames ten behoeve van de verruiming van het productportfolio. De groothandel verkrijgt hierdoor een relevantere positie in de keten.
De actuele overnamestrategie van Sligro laat hierin duidelijk een focus zien voor overnames ten behoeve van operationele optimalisatie. Waarbij de rol van de groothandel steeds meer verschuift naar een totale logistieke dienstverlener. De recente overname van Daily Fresh Food door Hanos laat een keuze voor verbreding buiten de groothandelsactiviteiten zien.
Meer informatie
Van Oers Corporate Finance erkent de trends in de markt en heeft diverse ondernemingen in de food en logistiek dienstverlening bijgestaan bij de (gedeeltelijke) verkoop. Zo hebben wij recent Até Horesca begeleid bij de overname door Horesca Lieferink. Mocht u vragen hebben over dit onderwerp of eens willen sparren met één van onze adviseurs, neem dan gerust contact met ons op of bel voor advies.