Misschien heeft u al heel wat scenario’s in het hoofd voor de toekomst van uw bedrijf. Maar welke strategie hoort daar dan bij, op de korte en lange termijn? Dit is het lastige deel dat u wellicht in de vaart der volkeren wat weg stopt. Begrijpelijk, maar niet nodig. We helpen u graag om een antwoord te vinden, zodat u de ambities kunt waarmaken die uw levenswerk verdient.
Overzicht van mogelijkheden voor strategische waardecreatie
Veel bedrijfsstrategieën zijn erop gericht om de waarde van een onderneming te vergroten. En er zijn heel wat elementen te bedenken die bij zo’n strategie horen. Denk aan manieren om kansen en bedreigingen in de markt zo te buigen dat het de waarde van uw bedrijf verbetert. U kunt ook focussen op grotere winstgevendheid. Door kostenverlaging, schaalvoordelen creëren of omzet verhogen.
De thema’s digitalisering en duurzaamheid bieden ook genoeg mogelijkheden. Nog een optie: u kunt het risicoprofiel van de onderneming verlagen. Denk aan bedrijfsactiviteiten spreiden en zo afhankelijkheid van klanten of leveranciers verminderen. Daardoor perkt u zogenaamde exogene risico’s in, wat de waarde van uw onderneming ten goede komt.
Waar te beginnen?
Er zijn zoveel middelen die u in een strategie kunt opnemen om uw doelen te bereiken. Maar begin vooral bij het begin. Wat is uw bedrijf nu op papier waard? Vanuit die nulmeting kunt u aan de knoppen gaan draaien. Die knoppen vindt u bijvoorbeeld in de waardedrijvers en het risicoprofiel.
Zo past een overname binnen de strategie
Daarnaast is een overname een andere grote waardecreator. Overnames kunnen de groei en winstgevendheid van uw onderneming een flinke boost geven. Het overnamepad is wel een intensief pad om te bewandelen. Dus de juiste strategie is hier bij uitstek belangrijk, anders kan de opbrengst aan het einde van de tocht wel eens tegenvallen.
Een overname kan om verschillende redenen een strategische zet zijn. Denk hierbij aan kennis en know-how verwerven, uw diensten- of productaanbod uitbreiden, schaalvoordelen realiseren of uw marktpositie versterken. En het kan nog verder gaan dan dat, met een buy and build-strategie. Doelgericht de juiste bedrijven overnemen, bijvoorbeeld voor cross-sellingmogelijkheden of eerdergenoemde schaalvoordelen. Vooral bedrijven met een schaalbaar businessmodel kunnen hiermee excelleren.
Stappenplan strategische verkoop
Wellicht past het juist binnen uw strategie om (een deel van) uw bedrijf te verkopen. Daar wilt u het maximale uit halen, op alle vlakken. Daarom is het belangrijk om uw bedrijf verkoopklaar te maken: de juiste fiscale en juridische structuur en de interne organisatie op orde. Op die manier zijn de fiscale consequenties van een verkoop beperkt en krijgt u straks de deal die u verdient.
Daarna is het de kunst om de juiste koper bij uw doelstellingen te vinden, op het juiste moment. Houd daarbij seizoensinvloeden en conjunctuur in de gaten, maar blijf ook scherp op ‘momentum’, blijvende trends waarvan u kunt profiteren. Al deze stappen werken uiteindelijk toe naar die finale exit.
Vol overgave voor uw ambitie
Welke strategie voor u en uw bedrijf werkt, onderzoekt een van de adviseurs van Van Oers Corporate Finance graag samen met u. Zij gaan de klok rond voor uw ambitie. En zetten zich vol overgave in om de juiste strategie uit te stippelen, zodat u de doelen kunt behalen die u voor ogen hebt.