Een goed motief
Als ondernemer wilt u vooruit. Een manier om een nieuwe stap te zetten of door te groeien is door een bedrijf aan te kopen. Alexander en Bert begeleidden in hun carrière al talloze ondernemers bij zo’n overname. Volgens hen zijn er meerdere redenen denkbaar om een bedrijf over te nemen. Bert: “Het meest voorkomende motief voor een overname, is dat de ondernemer zijn marktpositie wil versterken. Dat kan bijvoorbeeld door de juiste kennis en knowhow in te kopen.” Hiernaast delen Alexander en Bert in de podcast nóg twee veelvoorkomende redenen voor een overname.
Op naar de overname
Heeft u helder waarom u een bedrijf wilt overnemen? Dan kan het aankooptraject starten. Dit traject is verdeeld over drie fases: in fase 1 wordt een zoekprofiel geschetst en worden potentiële bedrijven benaderd. In de volgende fase tekenen beide partijen de intentieovereenkomst, wordt een financieringsconstructie opgezet en het due diligence-onderzoek uitgevoerd. “Met een due diligence kijken we kritisch naar het bedrijf en onderzoeken we de bestendigheid van het verdienmodel.” Is dit succesvol afgerond? Dan kan dan de laatste fase worden gestart. Hoe deze drie fases er precies uitzien, bespreken Alexander en Bert aan tafel bij host Robbert-Jan.
Meer weten
Denkt u als ondernemer wel eens na over een bedrijfsovername? Of dit de juiste stap op het goede moment is? Beluister hier de derde aflevering van de podcastserie Niet over één nacht ijs en kom meer te weten over de eerste stappen richting de deal die u verdient.
Luister aflevering één ‘Oriëntatie’ van de podcastserie Niet over één nacht ijs
Luister aflevering twee ‘Overname’ van de podcastserie Niet over één nacht ijs