Verduurzaming
Middels de opgebouwde kennis en innovatiekracht als toonaangevende speler in deze markt ambieert Nederland vooruitstrevend te zijn met de transitie naar kringlooplandbouw. Gezien de wereldwijd groeiende voedselbehoefte en toenemende verstedelijking is efficiënter en duurzamer gebruik van grondstoffen in zowel de bodem als natuur onvermijdelijk. Dit idee vloeit voornamelijk voort uit een toenemende mate van maatschappelijke bewustwording voor klimaatverandering, landschap en biodiversiteit. Daarnaast is er meer aandacht voor lokale en kleinschaligere productie. Doordat de technologie toegankelijker wordt, loont het steeds meer op deze schaal te opereren.
Technologische Innovatie
Vernieuwingen op het gebied van techniek in de voedselketen presenteren zich via diverse wegen, zoals data-technologie, robotisering en verwerkingstechnieken door middel van 3D printing. De data-technologie stelt producenten instaat transparanter te zijn over de herkomst en productiewijze van het voedsel. Robotisering en digitalisering verhogen de productiviteit van medewerkers en bieden potentiele personeelstekorten in de toekomst het hoofd. Verder streeft men via deze ontwikkelingen naar zogeheten Smart Food Factories, welke gekenmerkt worden door de vernieuwing en digitalisering van zowel de fabriek als keten. Hierbij ligt de nadruk dus niet enkel op een intelligente interne organisatie, maar ook op de digitalisering van de gehele voedselketen.
Gezonde Voeding
De maatschappelijke aandacht voor een gezonde levensstijl door gezonde voeding is de afgelopen jaren sterk toegenomen. Met name jongere consumenten streven naar gezonde voedingspatronen en verdiepen zich hierin via het internet, social media en apps. Hierdoor neemt de wens vanuit de consument naar transparantie over de herkomst, productiewijze en eventuele (on)gezonde ingrediënten/voedingswaarden sterk toe. Het aantal ouderen en hoger opgeleiden neemt in verhouding toe de afgelopen jaren. Deze bevolkingsgroepen beweren vaak gezond te eten, wat de groeiende vraag naar gezonde voeding deels verklaart.
M&A Trends
Het aantal overnames in de Food & Agri sector stijgt onophoudelijk afgelopen jaren. Zo is het aantal deals van circa 900 in 2013 opgelopen tot circa 1800 deals in 2018. De aldoor veranderende wensen vanuit de consument, inspelend op de nieuwste gezondheidstrends, leiden tot een stijgend aantal internationale transacties. Van de Nederlandse deals in deze branche is ongeveer de helft een internationale deal met een Nederlandse target, waarvan in 18% van de gevallen het een Amerikaanse koper betreft. Verder zijn Nederlandse ondernemingen populair bij Duitse, Franse en Engelse kopers. Door het competitieve karakter van de huidige overnamemarkt hebben private equity partijen slechts in circa 15% van de Nederlandse deals opgetreden als kopende partij.
Uit de afgelopen jaren blijkt dat beursgenoteerde multinationals voornamelijk actief zijn op de overnamemarkt om in te spelen op de veranderende wensen van de consument. Zo heeft PepsiCo een Amerikaanse producent van plantaardige chips, Bare Foods, overgenomen ter diversificatie van de huidige productportfolio. Via deze weg waarborgen multinationals de continuïteit van de jaarlijkse omzetgroei, terwijl de omzet van hun oorspronkelijke producten, zoals frisdranken, herhaaldelijk afneemt afgelopen tijd.
Van Oers Corporate Finance ziet eenzelfde trend in markt, waarbij het diverse foodbedrijven heeft bijgestaan bij de (gedeeltelijke) verkoop aan beursgenoteerde multinationals. Zo heeft Van Oers Corporate Finance onder andere de aandeelhouders van Bettinehoeve begeleidt bij de verkoop van 60% van de aandelen aan het Zwitsers beursgenoteerde Emmi AG en de aandeelhouders van Hennings Nederland B.V. bij de verkoop aan het beursgenoteerde Ariake Japan Co. Ltd.