Hoe het wel moet
In de praktijk is deze denkwijze echter niet effectief. Een team is een complex systeem. Iedere werknemers heeft zijn eigen krachten, identiteit, voorkeuren en gewoonten. Niet iedereen geeft een voorkeur aan dezelfde behandeling vanuit het management of aan dezelfde werkwijze. Werknemers zijn geen robots die u met één druk op de knop alles kunt laten doen. Begin bij uzelf. Er zijn drie elementen die hier van belang zijn:
- het interne bewustzijn
- het externe bewustzijn
- eigen verantwoordelijkheid
Intern bewustzijn
Het intern bewustzijn betreft het begrijpen van uw gevoelens, overtuigingen en waarden. Wanneer u onvoldoende bewust bent van uw eigen emoties, worden deze vaak als waarheid gezien. Soms is uw eerste natuurlijke reactie onbewust gebaseerd op eigen emoties in plaats van waarheden en is het verstandiger om even na te denken.
Extern bewustzijn
Naast het bewust zijn van uw eigen emoties is het ook van belang om bewust te zijn hoe uw handelen anderen om u heen beïnvloedt, het extern bewustzijn. Wanneer dit externe bewustzijn ontbreekt, is het voor uw collega’s lastig om hun sterke en zwakke punten te herkennen en te benutten. Dit beperkt uw medewerkers in het verbeteren van henzelf. Door te observeren hoe medewerkers op u en op elkaar reageren, wordt het extern bewustzijn vergroot.
Eigen verantwoordelijkheid
Houd de verantwoordelijkheid bij uzelf. Wanneer er fouten gemaakt worden, wordt de verantwoordelijkheid vaak bij anderen gelegd. Veel effectiever is het om te kijken wat uzelf aan de situatie kunt veranderen en om uzelf hier verantwoordelijk voor te houden.
Hoe ontwikkelt u deze skills?
De kracht zit hem juist in het creëren van awareness bij uzelf. Er kan een verandering plaatsvinden bij medewerkers door alleen maar uw benadering te veranderen. Niet denken: “Hoe kunnen mijn medewerkers verbeteren zodat zij hun werkzaamheden beter uitvoeren?”, maar: “Wat kan ik zelf veranderen om de juiste krachten in mijn medewerkers naar boven halen?”.
Het positieve is dat bovenstaande elementen aangeleerd kunnen worden. Bij Van Oers kunt u terecht over vragen en advies rondom leiderschap. Onze adviseurs kunnen managers helpen bij het ontwikkelen van de juiste leiderschap skills waarmee managers het beste uit hun medewerkers kunnen halen.
Wilt u meer informatie? Neem dan contact op met ons.
Bron: Harvard Business Review, www.hbr.org