Disruptieve technologieën
De impact van nieuwe en disruptieve technologieën ziet u om u heen. We hebben bijvoorbeeld een verschuiving zien plaatsvinden van fysieke winkels naar online webshops. In plaats van naar de supermarkt toegaan, komt de supermarkt bij mensen in de straat. De taxibedrijven in Nederland voelen de dreiging van bedrijven als Uber opkomen. En de verschillende streamingdiensten lijken de ouderwetse televisiezenders uit het veld te slaan. De ontwikkelingen zijn bijna niet meer bij te houden.
De organisatie van de toekomst
Samenvallend met de veranderende technologieën veranderen ook de organisatievormen om ons heen. De digitalisering raakt alle vlakken van de organisaties. Functies worden overbodig, maar tegelijkertijd ontstaan er ook nieuwe functies. De opkomst van deze ontwikkelingen vragen om andere en misschien zelfs nieuwe expertises en competenties. Daarnaast vraagt het ook om een flexibele organisatie. Waar voorheen organisaties veelal waren ingericht met een hiërarchische structuur, zijn er nu steeds meer platte organisatievormen. Organisaties als startups, (tijdelijke) projectorganisaties en netwerkorganisaties schieten uit de grond. In plaats van vaste contracten, werken organisaties steeds meer met een grote, flexibele schil. Allemaal ontwikkelingen die nu plaats vinden, maar welke ontwikkelingen vinden er binnen nu en tien jaar nog allemaal plaats? De vraag van de toekomst blijft onzeker. Wat wel zeker is, is dat we flexibel moeten zijn en snel moeten kunnen reageren en inspelen op veranderingen.
Bereid medewerkers voor op het onbekende
Om als organisatie flexibel te zijn en in te spelen op (onbekende) veranderingen heeft u uw medewerkers nodig. Het is moeilijk om uw medewerkers voor te bereiden op de toekomst als het onbekend is wat de toekomst precies is. Dit vraagt om een ander competentiepakket en flexibiliteit van uw medewerkers. Medewerkers moeten uit hun comfortzone stappen en mee gaan in de verandering. Allereerst is het van belang dat medewerkers zelfkennis ontwikkelen; weten wat zij willen in het leven en waar zij in uitblinken. Hiernaast wordt het zelfsturend en zelflerend vermogen steeds belangrijker. Medewerkers moeten open staan voor wat er om hen heen gebeurt en aanvoelen hoe zij hier met hun sterke punten op in kunnen spelen.
Het ontwikkelen van uw organisatie en de medewerkers gaat niet vanzelf. Hiervoor is zorgvuldigheid en aandacht nodig. Herkent u in de markt van uw organisatie dat er veel ontwikkelingen spelen, maar weet u niet of en hoe u hierop in moet spelen? Bij Van Oers hebben wij specialisten in dienst die u kunnen adviseren in het ontwikkelen van de juiste competenties. Met onze brede expertise hebben we kennis op het gebied van onder andere IT, strategie en HRM. Hierdoor weten wij goed wat er in de markt speelt en welke competenties er in uw organisatie nodig zijn om hierop te anticiperen.