Vanoers.nlHR SolutionsBetrokken medewerkers zijn goud waard

Betrokken medewerkers zijn goud waard 

Betrokken medewerkers zijn goud waard

De ‘war for talent’ is ook in 2022 nog niet voorbij. In het derde kwartaal van 2021 waren er voor iedere 100 werklozen zo’n 126 vacatures (Bron: CBS). Dit houdt in dat er voor werkzoekenden keuze genoeg is, maar dat het voor organisaties moeilijk is om de geschikte kandidaat aan te trekken. Deze krapte op de arbeidsmarkt zorgt ervoor dat het voor u als ondernemer steeds belangrijker is om huidig talent aan uw organisatie te binden en te boeien. U wilt als ondernemer immers niet dat er werknemers bij uw organisatie vertrekken. In dit artikel geven we zes tips om medewerkers te binden én te boeien.

Binden en boeien

Binden en boeien gaat over de connectie tussen een medewerker en de werkgever. Met binden bouwt u een band op als werkgever met uw medewerkers. Met het boeien van uw medewerkers houdt u de aandacht van uw medewerkers vast.

Verbonden en geboeide medewerkers zijn in staat om een stapje extra te zetten voor uw organisatie. Betrokken medewerkers zorgen niet alleen voor de ontwikkeling van uw organisatie, maar zorgen ook voor een hogere productiviteit en betere werksfeer.

Hoe bindt en boeit u medewerkers?

Het binden en boeien van medewerkers is afhankelijk van verschillende factoren. Aan de hand van onderstaande tips kunt u uw medewerkers blijven binden en boeien aan uw organisatie.

  1. Zorg dat de basis op orde is
    • Een goede basis zorgt voor stabiliteit in uw organisatie. Het managen van verwachtingen valt hieronder. Wat wordt er van een medewerker verwacht en wat kan de medewerker van uw organisatie verwachten? Een personeelsbeleid en functieprofielen zijn hier een voorbeeld van.
  2. Luister naar de behoeftes
    • Medewerkers tevreden houden is belangrijk. Daarom is het belangrijk om dit continu te monitoren. Dit monitoren kunt u doen door bijvoorbeeld een medewerkerstevredenheidsonderzoek uit te voeren en door voortgangs- en evaluatiegesprekken te voeren.
  3. Uit waardering naar uw medewerkers
    • Waardering motiveert medewerkers. Door medewerkers te complimenteren, voelen zij zich vaak meer gewaardeerd dan wanneer dit niet wordt gedaan. Dit spreekt natuurlijk voor zich, maar we zien dat dit vaak nog onvoldoende wordt gedaan door organisaties.
  4. Zorg voor ontwikkeling
    • Ontwikkeling is voor velen belangrijk, in het bijzonder voor de jongere medewerkers. Wanneer er voldoende ontwikkelmogelijkheden zijn binnen de organisatie, is het makkelijker om (jong) talent te binden aan uw organisatie. Stel bijvoorbeeld een studieregeling op, zodat iedere medewerker weet wat de mogelijkheden zijn.
  5. Bied flexibiliteit
    • Het thuiswerken is door de coronacrisis de afgelopen jaren flink toegenomen. Medewerkers kunnen hierdoor flexibeler omgaan met hun werkdag en dit biedt meerwaarde voor zowel werknemers als werkgevers. Door als organisatie flexibiliteit te bieden, kunt u beter meebewegen met de wensen en behoeften van medewerkers.
  6. Vier successen
    • Successen vieren geeft medewerkers het gevoel dat zij aan iets moois hebben bijgedragen. Het vieren van successen zorgt voor een saamhorigheidsgevoel en draagt indirect bij aan een positieve werksfeer. Het is vanzelfsprekend dat een positieve werksfeer bijdraagt aan het binden en boeien van personeel.

Meer informatie

Wenst u ondersteuning bij het binden en boeien van uw medewerkers? Wij kunnen u helpen. Door bijvoorbeeld een duidelijk personeelsbeleid op te stellen, of door een gesprekkencyclus met uw medewerkers te implementeren. Wilt u weten hoe wij u verder kunnen helpen met het binden en boeien van uw medewerkers? Neem dan contact op met één van onze HR-adviseurs via hrmadvies@vanoers.nl.

Dewi van de Koedijk
Dewi van de Koedijk
HR-specialist

Schrijf u in voor de nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Dewi van de Koedijk
Dewi van de Koedijk | HR-specialist
Wilt u meer informatie over dit onderwerp?
Neem contact op met onze specialisten via onderstaand telefoonnummer of e-mailadres. Zij helpen u graag verder!