Vanoers.nlHR SolutionsHet exitgesprek: een unieke kans voor de werkgever

Het exitgesprek: een unieke kans voor de werkgever 

Het exitgesprek: een unieke kans voor de werkgever

Wanneer het dienstverband van een medewerker eindigt (van rechtswege of op eigen verzoek) is dit voor u als werkgever een laatste en tevens uitgelezen kans om waardevolle feedback te verkrijgen. Het is dan ook raadzaam om met de vertrekkende medewerker een zogenoemd ‘exitgesprek’ te voeren.  

Waarom een exitgesprek?

Een exitgesprek dient meerdere doelen, waaronder de volgende: 

Praktische zaken

Allereerst het praktische aspect: moeten er nog zaken afgewikkeld worden? (denk bijvoorbeeld aan openstaand verlof, de laatste werkdag, in te leveren bedrijfseigendommen, terug te betalen studiekosten, etc.). Lees hier meer over in dit artikel.

De onderlinge relatie

Daarnaast kan een goed exitgesprek bijdragen aan de wijze waarop je als werkgever en medewerker uit elkaar gaat. Je weet nooit of je elkaar op zakelijk vlak in de toekomst nogmaals treft en naast huidige medewerkers, zijn ook voormalig medewerkers belangrijk als visitekaartje voor de organisatie. Eventuele onduidelijkheid of spanning kan met dit gesprek weggenomen worden. Een exitgesprek betekent dus iets voor de onderlinge verstandhouding op het moment van afscheid. 

Inzicht en waardevolle informatie verkrijgen

En tot slot een hele belangrijke: tijdens een exitgesprek kan zeer waardevolle informatie verkregen worden, waar de organisatie mee kan verbeteren. Een medewerker heeft op het moment van beëindiging vaak geen of weinig belangen meer om bepaalde informatie niet te delen en zal sneller geneigd zijn om eerlijke feedback te geven. Informatie die anders wellicht niet bij de werkgever terecht zou zijn gekomen. Denk bijvoorbeeld aan informatie over processen, de wijze van waardering, de samenwerking en eventuele knelpunten binnen de organisatie. Door gebruik te maken van een exitgesprek (mits hier op de goede manier mee wordt omgegaan) kan dus extra inzicht verkregen worden en kan bijvoorbeeld ongewenst vertrek van een volgende medewerker voorkomen of kan knelpunten binnen de organisatie wegnemen. 

Wat wordt er tijdens een exitgesprek besproken?

Er zijn verschillende onderwerpen die kunnen worden besproken tijdens een exitgesprek, afhankelijk van de situatie. In de kern kan gedacht worden aan het volgende: 

  1. Wat is de reden van vertrek/beëindiging van de samenwerking?
  2. Is er iets wat dit had kunnen voorkomen? 
  3. Hoe ervaarde de vertrekkende medewerker zaken zoals de werksfeer en werkomstandigheden? 
  4. Is er nog bepaalde feedback die de vertrekkende medewerker wil meegeven voor de toekomst? 

Vergeet ten slotte niet om (1) de inhoud van het exitgesprek te documenteren en deze op te slaan en (2) daadwerkelijk met de verkregen feedback aan de slag te gaan. 

Meer informatie

Meer weten over het voeren van een exitgesprek of begeleiding nodig tijdens dit soort gesprekken? Onze HR-specialisten ondersteunen u graag bij dit soort vraagstukken. Neem contact op via onderstaande button of per mail: hrsolutions@vanoers.nl.

Valerie Volkers
Valerie Volkers
Senior HR-specialist
HR Solutions

Wilt u zeker zijn van een correcte en betrouwbare salarisadministratie?

Als u alles goed geregeld heeft voor uw mensen, investeert u direct in de toekomst van uw bedrijf en onderneemt u met voorsprong. Dat is hoe we er bij Van Oers naar kijken. Daarom adviseren onze specialisten van HR Solutions u over alles wat te maken heeft met loonadministratie en personeelszaken, zodat u financieel en juridisch alles op orde heeft en vanuit daar kansen kunt creëren.
Meer informatie
Loonadministratie zelf doen

Schrijf u in voor de nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Valerie Volkers
Valerie Volkers | Senior HR-specialist
Wilt u meer informatie over dit onderwerp?
Neem contact op met onze specialisten via onderstaand telefoonnummer of e-mailadres. Zij helpen u graag verder!