Waarom een exitgesprek?
Een exitgesprek dient meerdere doelen, waaronder de volgende:
Praktische zaken
Allereerst het praktische aspect: moeten er nog zaken afgewikkeld worden? (denk bijvoorbeeld aan openstaand verlof, de laatste werkdag, in te leveren bedrijfseigendommen, terug te betalen studiekosten, etc.). Lees hier meer over in dit artikel.
De onderlinge relatie
Daarnaast kan een goed exitgesprek bijdragen aan de wijze waarop je als werkgever en medewerker uit elkaar gaat. Je weet nooit of je elkaar op zakelijk vlak in de toekomst nogmaals treft en naast huidige medewerkers, zijn ook voormalig medewerkers belangrijk als visitekaartje voor de organisatie. Eventuele onduidelijkheid of spanning kan met dit gesprek weggenomen worden. Een exitgesprek betekent dus iets voor de onderlinge verstandhouding op het moment van afscheid.
Inzicht en waardevolle informatie verkrijgen
En tot slot een hele belangrijke: tijdens een exitgesprek kan zeer waardevolle informatie verkregen worden, waar de organisatie mee kan verbeteren. Een medewerker heeft op het moment van beëindiging vaak geen of weinig belangen meer om bepaalde informatie niet te delen en zal sneller geneigd zijn om eerlijke feedback te geven. Informatie die anders wellicht niet bij de werkgever terecht zou zijn gekomen. Denk bijvoorbeeld aan informatie over processen, de wijze van waardering, de samenwerking en eventuele knelpunten binnen de organisatie. Door gebruik te maken van een exitgesprek (mits hier op de goede manier mee wordt omgegaan) kan dus extra inzicht verkregen worden en kan bijvoorbeeld ongewenst vertrek van een volgende medewerker voorkomen of kan knelpunten binnen de organisatie wegnemen.
Wat wordt er tijdens een exitgesprek besproken?
Er zijn verschillende onderwerpen die kunnen worden besproken tijdens een exitgesprek, afhankelijk van de situatie. In de kern kan gedacht worden aan het volgende:
- Wat is de reden van vertrek/beëindiging van de samenwerking?
- Is er iets wat dit had kunnen voorkomen?
- Hoe ervaarde de vertrekkende medewerker zaken zoals de werksfeer en werkomstandigheden?
- Is er nog bepaalde feedback die de vertrekkende medewerker wil meegeven voor de toekomst?
Vergeet ten slotte niet om (1) de inhoud van het exitgesprek te documenteren en deze op te slaan en (2) daadwerkelijk met de verkregen feedback aan de slag te gaan.
Meer informatie
Meer weten over het voeren van een exitgesprek of begeleiding nodig tijdens dit soort gesprekken? Onze HR-specialisten ondersteunen u graag bij dit soort vraagstukken. Neem contact op via onderstaande button of per mail: hrsolutions@vanoers.nl.
Algemeen - Contact
Neem contact op met Van Oers
Vul hier uw gegevens in en wij nemen binnen 2 werkdagen contact met u op!