Vanoers.nlHR SolutionsWanneer geeft u een loonsverhoging?

Wanneer geeft u een loonsverhoging?  

Wanneer geeft u loonsverhoging?

Inmiddels is de laatste maand van het jaar gestart en dat betekent voor velen een gelegenheid om te reflecteren op het afgelopen jaar en vooruit te kijken naar volgend jaar. De december-periode is voor veel werkgevers het moment dat het gesprek aangegaan wordt met de medewerker om het presteren van het afgelopen jaar te evalueren en doelen te stellen voor het nieuwe jaar. Vaak komt een eventuele loonsverhoging aan bod tijdens dit gesprek.

Om het gesprek omtrent loonsverhoging soepel te laten verlopen, is het van belang voorafgaand goed op een rij te zetten of u een loonsverhoging wil geven en waarop deze gebaseerd is. Wij zetten een aantal zaken op een rij.

Cao

Een loonsverhoging is niet bij wet verplicht. Echter, wanneer je als organisatie gebonden bent aan een bepaalde cao, kan een jaarlijkse indexatie van het loon hier een onderdeel van zijn. Zo is bijvoorbeeld in de cao van het Beroepsgoederenvervoer vastgesteld dat er in januari 2023 een loonsverhoging van 7,5% procent moet worden gehanteerd. U bent dan als organisatie verplicht het vastgestelde percentage op te volgen. Houd er ook rekening mee dat u zich als werkgever dient te houden aan de wettelijk gestelde minimum lonen. Deze indexatie vindt doorgaans plaats in januari en juli.

Goed presteren

Wanneer u als organisatie niet gebonden bent aan een cao dan is het jaarlijkse beoordelingsgesprek een goed moment om een salarisverhoging te overwegen. Een beoordelingsgesprek wordt doorgaans gehouden aan de hand van het functieprofiel. In een functieprofiel zijn alle taken, verantwoordelijkheden en de benodigde competenties voor de betreffende functie beschreven. Door het functieprofiel naast de werkprestaties te leggen kan eenvoudig beoordeeld worden hoe de werknemer het afgelopen jaar gepresteerd heeft. Wanneer blijkt dat dit naar verwachting of zelfs boven verwachting is, kan hier een beloning in de vorm van een salarisverhoging tegenover staan.

Buiten de jaarlijkse beoordelingsgesprekken, zijn er ook andere momenten waarop een salarisverhoging gepast is, zoals bij een promotie. Wanneer een werknemer promotie maakt, betekent dit doorgaans een toename van verantwoordelijkheden en competenties. Een dergelijke promotie gaat normaliter dan ook gepaard met een hogere functiewaardering. Tevens is het ook gebruikelijk om een salarisverhoging toe te kennen wanneer een medewerker na het aflopen van een tijdelijk contract een vast contract aangeboden krijgt.

Benchmark

Als werkgever kunt u er dus voor kiezen om als blijk van goed werkgeverschap een loonsverhoging toe te kennen. Om ervoor te zorgen dat u als organisatie mee blijft bewegen met wat de markt doet, is het aan te raden regelmatig een benchmark uit te (laten) voeren. Eens per drie tot vijf jaar is een redelijke frequentie. De inzichten die de benchmark verschaft geven u als werkgever de mogelijkheid een goede positie in te blijven nemen ten opzichte van de concurrent.

Meer informatie

Heeft u ondersteuning nodig bij het benchmarken van de huidige salarissen of wilt u zich laten adviseren over het soepel laten verlopen van de beoordelingsgesprekken en de salarisverhogingen? De HR-adviseurs van Van Oers denken graag met u mee. Neem contact op via onderstaande button of per e-mail: info@vanoers.nl.

Van Oers Loonadvies

Wilt u zeker zijn van een correcte en betrouwbare salarisadministratie?

Van Oers Loonadvies neemt deze verantwoordelijkheid graag van u over. Wij geven u graag advies op maat en bieden ondersteuning. Bijvoorbeeld op het gebied van loonadvies, salarisadministratie, arbeidsrecht, loonbelasting en sociale zekerheid.
Meer informatie
Loonadministratie zelf doen

Schrijf u in voor de nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Eva d'Hooghe
Eva d'Hooghe | HR-specialist
Wilt u meer informatie over dit onderwerp?
Neem contact op met onze specialisten via onderstaand telefoonnummer of e-mailadres. Zij helpen u graag verder!