Vanoers.nlHR SolutionsWat is de bewaartermijn van persoonsgegevens binnen Loket?

Wat is de bewaartermijn van persoonsgegevens binnen Loket?  

Bewaartermijn persoonsgegevens Loket

In het kader van de arbeidsovereenkomst met uw werknemers dienen persoonsgegevens zorgvuldig en correct te worden verwerkt, bewaard en vernietigd.

In dit artikel willen we ingaan op de vraag wanneer de persoonsgegevens van uw werknemers, die betrekking hebben op de loonadministratie, moeten worden vernietigd. Hoe zorgt u ervoor dat dit zorgvuldig gebeurd? En hoe voorkomt u dat personeelsdossiers stukken bevatten die al vernietigd hadden moeten worden? Met de komst van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) wordt het steeds belangrijker dat u zich houdt aan de wettelijke vernietigingstermijnen.

Wettelijke bewaartermijn

Standaard verwijdert Loket automatisch alle loonoutput die ouder is dan 7 jaar (de wettelijke bewaartermijn). Deze loonoutput wordt verwijderd indien een verloningsjaar in zijn geheel meer dan 7 jaar in het verleden ligt. Dit proces omvat de volgende gegevensgroepen:

  • Loonruns
  • Loonrunresultaten (per werknemer)
  • Stroken
  • Betaalbestanden
  • Loonaangifte
  • Pensioenaangifte
  • Penioenaangifte APG
  • Pensioenaangifte UPA
  • Pensioenaangifte conform loonaangifte
  • Journaalruns en resultaten
  • Periodieke loonopgave (PLO)
  • Werknemer cumulaties begin jaar
  • Overig: oude ABP en PGGM gegevens

Verlenging van bewaartermijn

Mocht het noodzakelijk zijn om af te zien van deze wettelijke bewaartermijn van 7 jaar, bijvoorbeeld als er sprake is van een arbeidsconflict of als er een rechtszaak loopt met één van uw (ex-)werknemers, dan dient u dit schriftelijk aan te geven bij uw contactpersoon van Van Oers Loonadvies. Uw contactpersoon kan er dan voor zorgen dat de gegevens in kwestie (nog niet) worden vernietigd.

Dossiervorming

Naast de loonoutput kunt u tevens gebruik maken van de module dossiervorming (Qwoater) binnen Loket. Door gebruik te maken van deze module worden ook de vernietigingstermijnen van het werknemersdossier automatisch bewaakt. Op deze manier heeft u er zelf geen omkijken meer naar. Het werkgeversdossiers wordt niet bewaakt op vernietigingstermijnen, omdat daar in beginsel geen persoonsgegevens in staan.

Uitdiensttreding

Het moment waarop een document wordt vernietigd is afhankelijk van de uitdiensttredingsdatum van een werknemer zoals deze in Loket is vastgelegd, in combinatie met het type document. De eerste vernietiging van documenten vindt 2 jaar na uitdiensttreding plaats; de laatste vernietiging na 7 jaar.

Let op: De vernietigingstermijnen worden toegepast bij alle werknemers die vanaf 01-01-2017 uit dienst zijn gegaan.

Loket bewaartermijn

Meer weten of hulp nodig?

Heeft u verder nog vragen over de verwerking van persoonsgegevens binnen Loket, neem dan contact op met uw contactpersoon bij Van Oers Loonadvies. Onze collega’s helpen u graag verder.

astrid vermeer
Astrid Vermeer - Jansen
Procescoördinator
Contact
  • icon
astrid vermeer
Astrid Vermeer - Jansen
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws.

Altijd up-to-date blijven met Van Oers

Schrijf u meteen in voor de Van Oers nieuwsbrief.
Schrijf u in
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Chantal van Steenpaal directie Loonadvies
Chantal Kanhai | Directeur Loonadvies
Wilt u meer informatie over dit onderwerp?
Vul het contactformulier in of laat een terugbelverzoek achter.