Het gebruik van mobiele telefoons tijdens het rijden wordt in België streng aangepakt vanwege de verkeersveiligheid, aldus bericht Transport in Nood. De Belgische wegcode, in artikel 8.4, verbiedt het gebruik van een telefoon die niet in een houder is geplaatst. Voor beroepschauffeurs zijn de sancties extra streng vanwege hun verhoogde verantwoordelijkheid in het verkeer. Een overtreding kan direct leiden tot de inname van het rijbewijs voor 15 dagen, een maatregel die inmiddels consequent wordt toegepast door de politie en de lokale parketten in diverse Belgische provincies, zoals West-Vlaanderen en Antwerpen.
Vervanging
Chauffeurs die tijdens hun dienst betrapt worden met hun telefoon in de hand kunnen niet verder rijden. Dit betekent dat het transportbedrijf onmiddellijk een vervangende chauffeur moet inzetten of een andere oplossing moet vinden om de reis voort te zetten. Na de schorsingsperiode van 15 dagen kan de chauffeur zijn rijbewijs ophalen bij het lokale politiebureau.
Naast de tijdelijke intrekking van het rijbewijs kunnen overtreders rekenen op een aanvullende boete, die kan oplopen tot € 500. Ook is het mogelijk dat de chauffeur na afloop van de schorsing een proces-verbaal ontvangt, waarin verdere sancties worden geëist.
Gevolgen
Een tijdelijke rijontzegging van twee weken is ingrijpend voor de chauffeur, maar heeft ook gevolgen voor de planning en logistiek van transportbedrijven. De rijbewijsinname betekent voor een chauffeur niet alleen een onderbreking van het werk en inkomen, maar ook een complicatie in het dagelijks functioneren van het bedrijf. In België geldt het rijverbod officieel alleen binnen de landsgrenzen. Toch is het voor de chauffeur praktisch onmogelijk om in andere landen te rijden, aangezien het tonen van een geldig rijbewijs altijd verplicht is.
Het risico voor bedrijven is groot als zij besluiten om een chauffeur met een tijdelijk ingenomen rijbewijs in andere landen in te zetten. Het ontbreken van een geldig rijbewijs maakt de chauffeur namelijk onverzekerd, en bij een incident kunnen de financiële en juridische gevolgen daardoor ernstig zijn. Dit vormt een duidelijke belemmering voor bedrijven om hun chauffeurs in te zetten tijdens deze periode, zelfs buiten België.
Krachtig signaal
De strengere aanpak in België onderstreept het belang dat het land hecht aan verkeersveiligheid en is een krachtig signaal dat het gebruik van mobiele telefoons tijdens het rijden niet wordt getolereerd. Gebeurt dit toch dan zijn de sancties verstrekkend, zowel voor chauffeurs als voor de betrokken bedrijven.
Transport in Nood adviseert transportbedrijven om deze situatie te bespreken met hun chauffeurs en hen bewust te maken van de mogelijke gevolgen van het gebruik van hun mobiel achter het stuur. “Het is van essentieel belang dat bedrijven hun chauffeurs attenderen op deze regelgeving en stimuleren om gebruik te maken van handsfree-systemen.”
Let op! dat dergelijke overtredingen mogelijk ook opgenomen kunnen worden in het ERRU register en dus strafpunten opleveren. Bij een teveel aan strafpunten binnen twee jaar kan de vervoersvergunning worden ontnomen.
Meer informatie
Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel of stippelt u graag samen de juiste route uit? Neem dan gerust contact op met onze specialisten. U kunt contact opnemen via onderstaande button of per mail: info@vanoers.nl.
Algemeen - Contact
Neem contact op met Van Oers
Vul hier uw gegevens in en wij nemen binnen 2 werkdagen contact met u op!