Schijnzelfstandigheid
De Belastingdienst gaat vanaf 1 januari 2025 weer controleren op de schijnzelfstandigheid onder zzp’ers. Daaronder vallen ook de eigen rijders met een eigen vrachtwagen. Zij moeten kunnen aantonen dat ze niet afhankelijk zijn van één opdrachtgever en dat er geen sprake is van een verkapt dienstverband. Lees hier meer over in dit artikel.
Tot nu toe kon dit door middel van de ‘Modelovereenkomst voor het inzetten van zzp’ers in het beroepsgoederenvervoer met materieel boven de 3.500 kg’, maar die vervalt per 15 oktober 2025. ‘Er ontstaat om die reden nu al onzekerheid bij opdrachtgevers en dat merken de kleine ondernemers’, vertelt Saskia Kraaijenoord, Beleidsadviseur arbeidsmarkt bij TLN, aan T&L.
‘De onzekerheid maakt dat opdrachtgevers huiverig worden zzp’ers in te zetten. Met alle gevolgen van dien voor onze zelfstandigen die forse investeringen hebben gedaan in eigen materieel en een vervoersvergunning’.
Modelovereenkomst
‘Al sinds 1995 bestaat de modelovereenkomst voor het goederenvervoer. TLN heeft deze ontwikkeld en laten toetsen door de Belastingdienst om voor onze leden duidelijkheid vooraf te creëren dat er sprake is van een echte zzp’er wanneer je volgens deze overeenkomst werkt’, zegt Kraaijenoord.
De Belastingdienst wil af van deze modelovereenkomsten, omdat ze vaak juist schijnzelfstandigheid in de hand werken. ‘Er worden geen overeenkomsten meer door de Belastingdienst goedgekeurd’, is te lezen in een kamerbrief van 6 september. ‘Het gebruik van dergelijke modelovereenkomsten is niet langer houdbaar, omdat modelovereenkomsten geen zekerheid vooraf kunnen geven over het werken buiten dienstverband. Dit hangt namelijk af van hoe er in de praktijk wordt gewerkt, niet van wat er in een contract staat’.
‘Dat zal best in heel veel sectoren het geval zijn, maar voor onze sector ligt dat toch echt anders’, reageert Kraaijenoord. ‘Het is mijn mening dat de overeenkomst zeer goed aansluit bij de praktijk in het goederenvervoer’.
Voorlichting
Vooralsnog lijkt het er niet op dat er een nieuwe overeenkomst zal worden gesloten. ‘Door middel van bedrijfsbezoeken, webinars en andere evenementen willen we uitleggen wat de regels zijn’, laat een woordvoerder van de Belastingdienst weten.
‘We willen iedereen de juiste informatie meegeven, zodat ondernemers weten waar ze aan toe zijn. De Belastingdienst vindt het ook heel belangrijk dat het gewoon goed gaat en dat er zo min mogelijk problemen zijn als we volgend jaar weer gaan handhaven’.
Flinke investering
De huidige modelovereenkomst voor eigen rijders loopt nog een klein jaartje, daarna komt er geen nieuwe overeenkomst. TLN vindt dat er op een andere manier van tevoren zekerheid moet worden gegeven over de zelfstandigheid van eigen rijders. ‘Het standpunt van TLN is dat een eigen wagen met een vervoersvergunning voldoende moet zijn om aan te tonen dat er sprake is van zelfstandig ondernemers. Dat is altijd al zo geweest’, schrijft de brancheorganisatie.
‘Wat onze sector anders maakt dan andere sectoren is de aard en omvang van de investering die een zzp’er moet doen in een eigen vrachtwagen. Lease of koop, dat maakt niet uit, het gaat om de financiële verplichting. Dat in combinatie met de NIWO-vergunning en dus de eis van vakbekwaamheid, kredietwaardigheid, betrouwbaarheid en reële vestiging. Daarmee lopen zzp’ers in onze sector ook ondernemersrisico, debiteurenrisico, dat is wezenlijk anders dan een schijnzelfstandige’.
Meer informatie
Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel of stippelt u graag samen de juiste route uit? Neem dan gerust contact op met onze specialisten. U kunt contact opnemen via onderstaande button of per mail: info@vanoers.nl.
Algemeen - Contact
Neem contact op met Van Oers
Vul hier uw gegevens in en wij nemen binnen 2 werkdagen contact met u op!