Vanoers.nlTransport en logistiekCoronavirus en wegtransport

Coronavirus en wegtransport 

Coronavirus en wegtransport

ING bank heeft een nieuwe update uitgebracht rondom de gevolgen van het coronavirus in het wegtransport. Het nationale en internationale wegtransport is hard geraakt door het Coronavirus. Het vrachtvolume daalde met 4,5 procent, minder dan bij het personenvervoer, maar nog altijd flink. Internationaal is de terugval groter dan nationaal. Gelukkig zijn er tekenen die wijzen op voorzichtig herstel.

Wegvervoer

Met de intrede van de coronacrisis en de daaropvolgende overheidsmaatregelen ging de bedrijvigheid in het wegvervoer in april en mei door een diep dal. Vooral het internationaal vervoer naar België, Frankrijk en Italië – dat te maken had met strenge virusmaatregelen – viel terug. In Nederland daalde het vervoer voor opdrachtgevers in de horeca, de winkelstraat en groothandels hard en zakte ook het automotive gerelateerde transport snel weg. Tegelijkertijd hadden transporteurs actief voor supermarkten, bouwmarkten en tuincentra het druk net als het e-commerce gerelateerde vervoer. In andere deelmarkten verliep de impact meer geleidelijk. Volgens ING zal per saldo het volume van het wegvervoer in 2020 naar verwachting voor het eerst sinds 2013 krimpen (-4,5 procent).

 

Gestaag herstel

Sinds het dieptepunt laten de vervoersbewegingen op de wegen gestaag herstel zien. Dat geldt vooral voor het dominante binnenlands vervoer. Een oplopende werkloosheid in combinatie met een laag investeringsniveau, zal de vervoersstromen wel onder druk houden. Ook gaat een belangrijk vervoerssegment als de bouw de impact van de recessie nog sterker voelen, is de verwachting. Niettemin is de verwachting dat het herstel doorzet en dat het wegvervoer in 2021 weer groeit (2 procent).

Prijsdruk

Wegtransporteurs ervaren nog wel stevige prijsdruk. Over heel 2020 gezien zorgt dit er in combinatie met volumekrimp voor dat de omzet gemiddeld met zo’n 5 procent daalt, met grote onderlinge verschillen. Bedrijven zagen de omzet in het tweede kwartaal gemiddeld met bijna 10 procent dalen, maar dat viel ten opzichte van vroege inventarisaties in de branche mee. Dit is volledig toe te schrijven aan een lagere vervoersvraag, door de vraagdaling zijn de tarieven nauwelijks gestegen. Daarnaast lag de dieselprijs (goed voor ca. 20 procent van de kosten, afhankelijk van het deelsegment waarin een bedrijf opereert) dit jaar tot augustus zo’n 5 procent lager. Door de ongewijzigde verlenging van de CAO-beroepsgoederenvervoer stabiliseren de loonkosten.

Verschuivingen

De schokwerking van de coronacrisis zorgt ook voor verschuivingen in het landschap van wegtransporteurs en hun opdrachtgevers. Na jaren van forse uitbreiding is het wagenpark ook onderbezet. Het aantal faillissementen is nu nog beperkt, maar zal volgend jaar nog wel oplopen.

De marktsituatie versterkt de trend van consolidatie en schaalvergroting, maar vestigt ook opnieuw de aandacht op flexibiliteit en monitoring om snel te kunnen schakelen. In een sector die het moet hebben van dunne marges en grote volumes is dit cruciaal. Efficiëntie-technisch is het grotendeels uitblijven van files die eerder voor veel extra kosten hebben gezorgd een meevaller. In de praktijk hebben verschillende transporteurs de gemiddelde rijsnelheden omhoog zien gaan. En de filedruk blijft voorlopig lager dan voorheen, maar feit is ook dat de mobiliteit vorige maand al weer op 85% lag van het oude niveau. De tweede golf waar we volgens de overheid nu mee te maken hebben, kan er voor zorgen dat thuis werken weer een “boost” krijgt en de mobiliteit weer afneemt.

Chauffeurstekort

Met de coronacrisis verdween ook het chauffeurstekort van de kaart. In de zomer denken wegtransporteurs per saldo nog steeds te moeten inkrimpen, maar dat aandeel is afgenomen tot ruim 10 procent van de bedrijven. Toch zal er ook na het aflopen van de NOW-regeling naar verwachting geen grootschalig afscheid volgen. Inmiddels is het werk deels teruggekeerd en de regels voor inzet van buitenlandse chauffeurs worden onder het Europse ‘mobility package’ dit najaar strenger. Bovendien blijkt uit cijfers dat de uitstroom van het relatief grote aantal oudere chauffeurs ouder dan 55 jaar nu in versneld tempo doorgaat. Dat zal de vraag naar nieuwe chauffeurs uiteraard niet gaan remmen.

Wat betekent dit voor u?

Uit alle informatie welke dagelijks de revue passeert, zal elke wegvervoerder de informatie moeten halen welke op zijn of haar bedrijf toepasbaar is. Het is lastig in deze tijd een gemene deler te vinden. Iedere transportondernemer is uniek, maar feit is wel dat de grootste kosten componenten bij iedere wegvervoerder wel redelijk gelijk is. denk aan de loonkosten van direct en indirect personeel en de kosten rondom het wagenpark. De conclusie die het transportteam van Van Oers trekt, is dat over de hele linie de schrik er in de beginfase goed inzat, maar nu de eerste rook is opgetrokken, de schade nog enigszins beperkt is gebleven. Bedrijven presteren nog boven verwachting goed (uiteraard beperkt dat beeld zich tot de deelsectoren welke wij kunnen overzien). De vraag is uiteraard wel wat de impact van de 2de golf zal zijn. Wij volgen de ontwikkelingen en consequenties op de voet voor u.

Meer informatie

Wanneer u eens van gedachte zou willen wisselen over de impact op uw transportbedrijf, dan staan wij graag voor u klaar.

Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel? Neem dan contact op onze adviseurs.

demis van loenhout
Demis van Loenhout
Manager accountancy
Contact
  • icon
demis van loenhout
Demis van Loenhout
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws

Altijd up-to-date blijven met Van Oers

Schrijf u meteen in voor de Van Oers nieuwsbrief.
Schrijf u in
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

demis van loenhout
Demis van Loenhout | Manager accountancy
Wilt u meer informatie over dit onderwerp?
Vul het contactformulier in of laat een terugbelverzoek achter.