Inspecties
Dat de inspectie deze kant op zou gaan was te verwachten. Het moet het enerzijds mogelijk maken om zo meer inspecties te kunnen uitvoeren. Met een beperkt aantal inspecteurs is het lastig om de handhaving op een juist niveau te houden en anderzijds kunnen de intensievere inspecties veel doelgerichter plaats vinden. Als een inspecteur weet welke ondernemers in het wegvervoer geen zware interventies nodig hebben om de rij- en rusttijden na te leven, dan kan de inspecteur zich richten op het aanpakken van partijen die de regels wel overtreden. De impact van digitaal toezicht is voor ondernemers veel kleiner dan fysiek toezicht.
ILT
Het ILT geeft aan in een stuik wat onlangs in de TTM verscheen: “We maken het de ondernemers zo makkelijk mogelijk om mee te werken. Ondernemingen kunnen hun bestanden opsturen, op een moment dat het hen schikt. Zij moeten dat natuurlijk wel binnen de gestelde termijn doen. Welwillende ondernemers hebben uiteindelijk profijt van een toezichthouder die de overtreders beter in kaart heeft.”
Hoe dit in de praktijk werkt is met een mooie illustratie van het ILT inzichtelijk gemaakt.
Het ILT hoopt en verwacht dat deze ontwikkeling zal leiden tot een prettige dialoog tussen de inspectie en de goedwillende bedrijven. De rapportage welke de transportondernemer terug ontvangt, zal een beter inzicht geven in de naleving van de rij- en rusttijden. Wanneer ondernemingen niet meewerken aan de digitale inspectie, dan heeft het ILT nog steeds de mogelijkheid om andere inspectiemethodes in te zetten.
SMART Tacho 2
Ook de SMART Tacho 2 zal hieraan gaan bijdragen. Deze tachograaf zal in de toekomst niet alleen gebruikt worden voor de handhaving van de rij- rusttijden. Maar ook voor de handhaving van cabotage en detachering. Om die reden zal de smart tacho 2 een aantal nieuwe functionaliteiten bevatten. Daarnaast zal een aantal extra beveiligingsaspecten worden toegevoegd en kan de controleur meer informatie via de DSRC op korte afstand uitlezen (De DSRC gegevens worden uitgebreid met de maximale rijtijd, die dus op afstand uitgelezen zal kunnen worden), wat weer behulpzaam zal zijn bij het inzetten van de juiste vervolg controles bij de juiste bedrijven.
Ontwikkeling
Volgens ons is dit een hele goede ontwikkeling. Uiteindelijk is de markt erbij gebaat dat er eerlijke concurrentie plaats vind en uiteraard dat goederenvervoer veilig plaats vind, daarbij hoort en past nu eenmaal je houden aan de geldende wet- en regelgeving. Zeker nu het ERRU register ook “live” is waarbij overtredingen worden omgezet in strafpunten. Indien een maximum aantal strafpunten (de grenswaarde) in het Erru-register is bereikt dan kan er een verstrekkende sanctie volgen: schorsing of intrekking van de vergunning van het transportbedrijf. Zie ook het artikel wat wij schreven hierover in een eerdere nieuwsbrief.
Meer informatie
Komt u graag eens in gesprek met één van onze specialisten, neem dan vrijblijvend contact met ons op. We helpen u graag verder. U kunt contact opnemen via onderstaande button of per mail: info@vanoers.nl.
Algemeen - Contact
Neem contact op met Van Oers
Vul hier uw gegevens in en wij nemen binnen 2 werkdagen contact met u op!
Bron: TTM en ILT