Vanoers.nlTransport en logistiekHet Europese sanctie register

Het Europese sanctie register 

Het Europese sanctie register

Op 1 maart jl. is het Europese sanctie register (ook wel ERRU genaamd) in werking getreden. ILenT en het Niwo waarschuwen transportondernemers en vervoersmanagers voor het risico om bij een teveel aan overtredingen hun vergunningen en/of vakbekwaamheid te verliezen. Belangrijk dus om eens te kijken wat het ERRU register precies is.

Handhaving

In het register worden strafpunten bijgehouden voor ondernemingen en vervoersmanagers die onherroepelijke overtredingen hebben begaan in Nederland en andere EU landen. Doelstellingen van de ERRU zijn een effectievere handhaving, inperking van de meest ernstige risico’s en het verbeteren van de eerlijke concurrentie.

Onlangs volgde het transportteam het webinar georganiseerd door TLN inzake dit nieuwe register en wat dit zal gaan betekenen voor de transportbranche.

Overtredingen

De kern is dat er drie type (categorieën) overtredingen zijn te onderscheiden naar de ernst van de overtreding -> zeer ernstig (22 overtredingen), heel ernstig (65 overtredingen) en ernstige (47 overtredingen). Totaal zijn dus 134 overtredingen geïdentificeerd die gaan over rij- en rusttijden, arbeidstijden, technische controle, tachograaf, rijbewijzen, vakbekwaamheid chauffeurs, snelheidsbegrenzer, gevaarlijke goederen, gewicht, lengte en breedte en dierenvervoer.

Een overtreding in de eerste categorie levert 9 strafpunten op, 2de categorie 3 en in de laatste 1 strafpunt. Alle strafpunten worden opgeteld, maar vervallen ook weer na 2 jaar. Binnen 2 jaar mogen de punten samen de grenswaarden niet overschrijden en deze grenswaarden zijn gerelateerd aan het aantal vrachtwagens dat een bedrijf op naam heeft staan. Kortom het wordt belangrijk om periodiek het register in de gaten te houden om het aantal strafpunten te volgen. De tabel ziet er als volgt uit en dit zijn de vastgestelde grenswaardes:

Webinar

In het webinar ging men verder in op:

  • De rol die ILenT en Niwo hierbij vervullen.
  • Gevolgen voor de vervoermanager en de transportonderneming bij overschrijden van de grenswaarden.
  • De soorten rapportages welke ILenT opmaken.
  • De momenten waarop je door ILenT op de hoogte wordt gesteld van het aantal strafpunten dat je hebt.

Belangrijke tips die tot slot werden meegegeven:

  1. Leef de regels na.
  2. Systematische checks op technische staat wagenpark.
  3. Monitoring wettelijke documenten zoals rijbewijs.
  4. Inlichten opdrachtgevers over ERRU gevolgen als het gaat om bijvoorbeeld overbelading.
  5. Training en bewustwording van chauffeurs en planners is erg van belang.
  6. Onthouden dat er 4 momenten in het proces zijn om je eigen visie te geven. Ga na of er gronden zijn voor bezwaar tegen de overtreding, accepteer geen transactievoorstel als er bezwaargronden zijn!

Wilt u het webinar zelf terugkijken? Dan kan hier.

Meer informatie

Wil u over dit onderwerp ook eens van gedachte wisselen met een van onze transportspecialisten, neemt u dan gerust contact met ons op. U kunt contact opnemen via onderstaande button of per mail: info@vanoers.nl.

demis van loenhout
Demis van Loenhout
Manager accountancy
Contact
  • icon
demis van loenhout
Demis van Loenhout
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws

Altijd up-to-date blijven met Van Oers

Schrijf u meteen in voor de Van Oers nieuwsbrief.
Schrijf u in
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

demis van loenhout
Demis van Loenhout | Manager accountancy
Wilt u meer informatie over dit onderwerp?
Vul het contactformulier in of laat een terugbelverzoek achter.