3 pijlers
De heer Mark van der Ham van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) was gastspreker en besprak de huidige rol en inzet van de ILT en de weg naar meer digitalisering. Wat betreft de huidige rol en werkwijze van de ILT, gaf Mark van der Ham aan dat zij koers heeft gezet op 3 pijlers:
- Selectief: toezicht op 170 onderwerpen. Ze moeten nu keuzes maken op basis van wat op het moment van belang is. Dit zijn zowel wettelijke taken als taken gebaseerd op risico’s. Vervolgens wordt bepaald welke acties ondernomen worden en wie wordt ingezet. Goederenvervoer scoort altijd hoog en vraagt dus continu aandacht van de ILT;
- Effectief: Maatschappelijk actief zijn. Oftewel: wat verwacht de maatschappij van de inspectie? Er worden programma’s ingericht om meer maatschappelijk betrokken te zijn, waarbij gebruik wordt gemaakt van data analyse. Dit moet efficiënter werken dan het reguliere toezicht.
- Reflectief: Ogen en oren van de politie, maatschappij, brancheverenigingen etc.
Dienstverlenend: de ILT houdt zich niet bezig met vergunningverlening, dat is aan het NIWO. Het gaat meer om het optimaliseren van de dienstverlening; signaalfunctie.
Inspecties tachograafbestanden
In de zomer van 2021 is het ILT gestart met de digitale inspecties van de tachograafbestanden. Hiermee zet ILT de volgende stap naar digitaal toezicht. Uiteraard komt dit ook voort uit het feit dat men een structureel tekort heeft aan capaciteit. Inmiddels hebben al veel bedrijven de uitnodiging van ILT ontvangen voor deelname aan deze inspectie. Hierbij wordt gevraagd om de voortuig en chauffeurs bestanden aan te leveren. Het betreft een vrijwillige deelname, maar dit is niet geheel vrijblijvend. Iedereen kan zich wel voorstellen wat de gevolgen kunnen zijn wanneer de bestanden niet aangeleverd worden.
Uit de controle van het ILT op bestanden worden de “fouten” geanalyseerd en besproken met het transportbedrijf. Het is dus geen beoordeling, maar slechts een rapportage en terugkoppeling inzake de overtredingen. Een aantal zaken zitten er helaas niet in:
- Geen rapportage over de bedieningsfouten van de tachograaf: heel vaak zijn het juist de handmatige invulling en landcode waar het mis gaat
- Buitenlandse kentekens worden niet meegenomen
Mark van der Ham gaf nog aan hetgeen de ILT het meest tegenkomt langs de kant van de weg is dat de bestuurderskaart is vergeten of niet juist is. Dit zijn punten welke relatief makkelijk te voorkomen zijn.
Transportseminar Van Oers
Tijdens het transportseminar van Van Oers ging Natalie Krul van TLN, één van de gastsprekers, in op de van de ILT en de digitale inspecties. Daarin vulde zij bovenstaande aandachtspunten aan met tips om uzelf optimaal voor te bereiden op de digitale inspecties. Naast het advies om altijd gehoor te geven aan de aanlevering van de bestanden, gaf zijn de volgende tips mee:
- Risico’s intern vooraf inzichtelijk maken en bewustwording creëren in de gehele organisatie
- Inventariseer wagenpark voor retrofit indien van toepassing
- Analyseer rij- en rusttijdbestanden. Bijvoorbeeld met TLN Tachoweb
- Train chauffeurs
- Train planners en wagenparkbeheerders
- Continu de regie hebben: analyseer en evalueer (ook positieve) feedback
- Documenteer overtredingen en omstandigheden, ga in bezwaar indien mogelijk. Pas op met schikkingen in het buitenland
- Vraag strafpunten op bij de ILT in het ERRU register
Meer informatie
Heeft u er behoefte aan om eens met ons te sparren over bovenstaande zaken of om samen met TLN eens te kijken naar uw huidige situatie? Neem dan contact met ons op via onderstaande button of per mail: info@vanoers.nl.
Algemeen - Contact
Neem contact op met Van Oers
Vul hier uw gegevens in en wij nemen binnen 2 werkdagen contact met u op!