“De omzet en het volume bij transport en logistiek stijgen, maar de kosten, met name voor lonen en brandstof, ook. Omdat niet alle kosten worden doorberekend, zijn de marges krap”, zegt Machiel Bode van ING. De omzetstijging wordt niet vertaald in hogere prijzen. “Vooral de transportvraag vanuit de retail door de groeiende e-commerce en de bouw neemt toe, maar daar staat tegenover dat de kosten toenemen. Nedcargo en Waberer hebben dit ondervangen door eerder een verhoging van de tarieven door te voeren.”
Logistieke dienstverlening
Volgens Bode was de logistieke dienstverlening jarenlang een groeisector en groeide die harder dan de sector in zijn totaliteit. “Drivers zijn containeroverslag en e-commerce, maar we zien ook hier dat de rendementen kleiner worden. De laatste tijd is de groei gemiddeld. Je moet in deze tijd als bedrijf kiezen voor extra omzet tegen de juiste prijs en scherp sturen op efficiency, beladingsgraad en bezettingsgraad.”
Verwachting economische groei 2019
Het ING Economisch Bureau verwacht voor de Nederlandse economie in 2019 een groei van 2,0% tegenover 2,8% in 2018. “De Nederlandse economie is nog niet klaar met groeien, hoewel de groei in 2019 wel afneemt. Nagenoeg alle sectoren groeien, maar dat gaat veelal in een lagere versnelling dan dit jaar. Vooral de krapte op de arbeidsmarkt zet een rem op een verder toenemende productie, maar gaat voor werkenden wel gepaard met een hogere loonstijging. De economie zal dus ook in 2019 blijven groeien, onder meer door een toename van de export van 3,1%, een consumptiegroei van 2,0% en investeringen van 3,2%. Het totale volume van transport en logistiek groeit hierdoor in 2019 naar verwachting met 2,0% tegenover 3,5% in 2018, met de logistieke dienstverleners en het wegtransport aan kop”, aldus Bode.
Cao en loondoorbetalingsregeling vakantie
De rendementen stijgen dus niet mee met de omzetontwikkeling. Een belangrijke ontwikkeling die ook de Branche-expertgroep Logistiek van SRA signaleert en monitort. De toegenomen bedrijvigheid is positief, maar veel ondernemers houden onvoldoende rekening met het effect van de verwachte loonkostenstijging. De nieuwe cao die per 1 januari is ingegaan, heeft een veel grotere impact dan ondernemers denken, onder meer door de nieuwe loondoorbetalingsregeling tijdens vakantiedagen waarbij chauffeurs aanspraak kunnen maken op overuren en toeslagen.
Brandstofclausule
Een andere belangrijke kostenpost is de brandstof; samen met de personeelskosten maken deze bijna 70% van de totale kosten uit. Deze kosten stijgen eveneens. Als transportondernemer kun je dit voor een deel ondervangen door een brandstofclausule op te nemen in het contract met je klant, aldus de branche-expertgroep. Bijkomende risico’s zijn de gevolgen van de Duitse groei die onlangs neerwaarts is bijgesteld en de onzekerheden rondom de Brexit.
Kloof tussen bedrijven groter
Bode ziet dat de professionele kloof tussen bedrijven inmiddels groter wordt. “Het lijkt erop dat proactieve bedrijven beter presteren. Zij kunnen klanten optimaal bedienen met het beste rendement. Als je kijkt naar de Top 100 van transportbedrijven, dan is het verschil tussen de onderste bedrijven en de koplopers veel groter geworden. Als ondernemer zul je dan ook positie moeten kiezen: ga ik voor de laagste prijs, of voor ‘customer intimacy’: flexibele oplossingen, maatwerk en specialisme.
Belang van specialisatie
De kostendruk is hoog, want opdrachtgevers willen de laagste prijs. Grote transportondernemingen weten nauwgezet vanuit Management Transport Systemen de beladings- en bezettingsgraad, zijn in staat om voor- en nacalculaties te doen en hebben grote volumes om eventueel tegenvallende kosten op te vangen. Ondernemingen met vijftien tot twintig auto’s moeten hun rendement strak onder controle houden, zeker nu de kosten voor personeel en brandstof verder stijgen. Een kans voor deze groep is om zich in een niche te specialiseren. Bijvoorbeeld gespecialiseerd kraanvervoer. Flexibiliteit voor de klant is dan de belangrijkste toegevoegde waarde.
Samenwerking in de keten
Naast het sturen op rendement is samenwerking in de keten een belangrijke kans. Denk aan ladingbundeling, samenwerking met andere schakels of ketenverkorting en multimodaliteit, waarbij verschillende soorten vervoersmiddelen worden gebruikt voor één transport. Door dat zo efficiënt mogelijk te doen kan CO2-uitstoot worden beperkt, en kunnen transporteurs tijd en kosten besparen. Het percentage leegrijden moet zoveel mogelijk worden beperkt. Door te denken in ketens en netwerken krijg je een efficiënter en duurzamer transport. Neem bijvoorbeeld het terminalvervoer. Secundaire depots zorgen voor een betere aanvoer vanaf de havens en hiermee voor een optimale beladingscapaciteit.
Meer weten over dit onderwerp?
Onze adviseurs staan voor u klaar. Neem gerust contact met ons op.