Douane formaliteiten
Wanneer de overgang fase voor de Brexit voorbij is, gelden voor handel met het VK ook douaneformaliteiten. Exporteert u naar het VK en heeft u nog geen “EORI- nummer”? Dan is het allereerst belangrijk om dit identificatie nummer aan te vragen. Dit kan via de Nationale helpdesk of de website van de douane.
Voor de handel met het VK moet straks aangifte gedaan worden. Wanneer u deze aangifte zelf wil gaan doen, heeft u daarvoor een “registratie elektronisch berichtenverkeer” nodig. Deze is tevens aan te vragen via de Nationale helpdesk of de website van de douane. Ook dient u rekening te houden met de douaneformaliteiten in het VK. Meer informatie daarvoor kunt u vinden op website van de Britse overheid.
Administratieve verplichtingen
In de btw aangifte zullen de intracommunautaire regels straks niet meer gelden. Omdat het VK geen onderdeel meer uitmaakt van de Europese unie, gelden de extra administratieve verplichtingen bij uitvoer naar niet-EU-landen. U dient in ieder geval de volgende stukken vast te leggen:
- Alle douane documenten
- Een kopie van de vrachtbrief
- Factuur van de vervoerder
- Invoerbewijs van het land van bestemming
- Correspondentie met uw buitenlandse klant
- Bewijs van de transportverzekering
- Indien aanwezig, een kopiefactuur voor de uitvoer door de douane
- Indien aanwezig, andere documenten welke betrekking hebben op de uitvoer
Wanneer u invoert vanuit het VK, dient na de overgangsperiode niet alleen invoeraangifte te worden gedaan, maar ook btw betaald te worden bij de douane. Wanneer u veel importeert van buiten de EU kan het mogelijk interessant zijn een ‘vergunning artikel 23’ aan te vragen. Meer informatie daarover vindt u op de website van de Belastingdienst.
Ook uw facturatie en boekhoudsysteem dienen aangepast te worden als gevolg van de Brexit. Van de intracommunautaire regels is niet meer langer sprake en dus dient de btw-code van omzet of inkoop te worden gewijzigd. De codes ICP en ICV gelden niet meer en worden vervangen door export en import buiten EU. Ook dient u de omzet richting het VK niet langer mee te nemen in de aangifte ICP. Voor de meeste pakketten, zoals bijvoorbeeld Twinfield, is dit integraal te regelen waardoor u dit niet per debiteur of crediteur aan hoeft te passen.
In- en uitvoeren van dieren & planten
Voor agrarische zendingen van en naar derde landen gelden bijzondere regels. De in- en uitvoer van dieren, dierlijke producten, planten en plantaardige producten dienen voorzien te zijn van een “gezondheidscertificaat”. Deze certificaten worden afgegeven in het land van verzending. Wanneer u als Nederlandse ondernemer exporteert, dient dat dus in Nederland geregeld te worden. De bevoegde autoriteit daarvoor is de NVWA. Om dit te kunnen regelen heeft u toegang nodig tot “e-CertNL”. Vanuit dat systeem regelt de NVWA de aanvraag en afgifte van exportcertificaten. Wanneer u verwacht hiervan gebruik te gaan maken is het dus van belang om toegang te regelen tot “e-CertNL”.
Ook importzendingen vanuit het VK dient u aan te gaan melden bij de NVWA. Daarbij wordt het gezondheidscertificaat vanuit het VK overlegd. Ook hiervoor dient u bekend te zijn bij het NVWA. Meer informatie hiervoor kunt u vinden op de website.
Brexit impact scan
Ieder situatie is specifiek en kan dus mogelijk andere gevonden hebben. De Brexit kan u mogelijk ook raken op minder voor de hand liggende aspecten. Wilt u zeker zijn alles geregeld te hebben? Dan is het aan te raden om de Brexit impact scan te doen. Deze is te vinden op de website van het Brexit loket.
Meer informatie
Havenbedrijf Rotterdam, ondernemersorganisatie Evofenedex en transportorganisatie TLN gaan verder met de “Get Ready for Brexit-campagne”, Evofenedex en TLN organiseren ook nog een aantal webinars om het geheugen op te frissen en ook vanuit de overheid zullen de campagnes naar alle waarschijnlijkheid vanaf oktober weer beginnen.
Via onze nieuwsbrief houden wij u op de hoogte over de diverse ontwikkelingen. Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel? Neem dan contact op met ons en onze adviseurs helpen u graag verder.