We zien inmiddels een verder aantrekkende economie in de Eurozone. Tevens horen we steeds meer dat het vinden van chauffeurs moeilijk is. En er komen nog steeds meer warehouses in de regio’s met veel transport bewegingen.
Normaal gesproken zouden deze ontwikkelingen moeten resulteren tot een hogere vraag en dito tarieven voor transport. Helaas is dit nog steeds niet het geval.
Overige artikelen
Recent heeft ING een publicatie gedaan met als titel: Drukte drijft de omzetgroei in transport en logistiek.
Ook ABN AMRO heeft een sector outlook gemaakt met positieve uitgangspunten voor de sector.
Daarnaast is de Transport Market Monitor (TTM) Q1 2017 uitgekomen, dit is een Europees onderzoek.
En Branche in zicht van SRA heeft inmiddels haar publicatie uitgegeven.
Aangezien de bronnen van de artikelen wisselend (en de uitkomsten dus op sommige gebieden ook) zijn, vat ik onderstaand de high-lights samen op het gebied van cijfers:
Highlights cijfers transport en logistiek
- De toename in vraag naar transport met een groei van 2,5% in 2017 en 2% in 2018 (aantrekkende economie).
- Binnenlands vervoer is sterkste groeimotor en houdt gemiddelde groei van de sector bij,
- Sector blijft kampen met prijsdruk,
- Het aandeel van bedrijven dat de winst zag dalen, steeg van 35,5% in 2015 naar meer dan 50% in 2016.
- Cao verhoging van 10% binnen drie jaar
- Brandstofkosten stijging ten opzichte van 2016
- Europees gezien zijn de transportprijzen op het laagste niveau sinds acht jaar (bron TTM)
- Eerste kwartaal 2017 waren de prijzen laag, gemiddeld gelijk met niveau van 2009!. De dieselindex ligt echter 40% hoger.
Bovenstaande maakt ondernemen in de logistieke sector moeilijk. Druk op de prijs, veel vraag naar logistieke dienstverlening en daarnaast wordt ook nog gevraagd zicht te houden op de toekomst.
IT speelt een belangrijke rol in de transport en logistiek
Zoals in elke sector gaat IT een steeds voornamere rol spelen, echter zijn we nog steeds gebonden aan veel regels waar papieren documenten een vereiste zijn.
Bovenstaande resumerend zien we dat het speelveld moeilijk is. Maar gelukkig zijn er voorbeelden van logistiek dienstverleners die goede resultaten laten zien. Beschrijving van de markt is interessant, maar het gaat uiteindelijk om het rendement en de contiuniteit van de ondernemingen.
Het gegeven dat bedrijven getransformeerd worden naar een IT-bedrijf met een dienst in plaats van andersom zorgt ervoor dat bedrijven, maar zeker ook het personeel een verandering door zal gaan maken die enorm zal zijn. Het lastige is dat vandaag de dag de operatie vraagt om snelle praktische oplossingen, dat de klant meer eisen stelt en dat de innovaties steeds sneller volwassen lijken te worden.
De toekomst van de transport branche
Wij denken graag met u mee om de richting te bepalen voor de toekomst, soms zal dit gepaard gaan met harde keuzes en een sterke focus. Volgens een rapport van Innosight zal de gemiddelde levensduur van een bedrijf in 2026 nog slecht 14 jaar zijn, in 1965 was dit nog 33 jaar. We kennen allemaal de voorbeelden van Kodak en Nokia en volgens dit rapport zal de helft van de S&P bedrijven binnen 10 jaar niet meer bestaan.
De glazenbol hebben we helaas niet, wel zijn we op de hoogte van welke innovaties en mogelijkheden er zijn. We weten niet hoe snel het allemaal zal gaan en aangezien we nog maar 10 jaar over een smartphone beschikken en er al gesproken wordt over het vervangen Uber en Air B&B door Blockchain toepassingen, is snelheid wel geboden.
Uit de publicaties en de voorbeelden uit de sector blijkt dat inspelen op nieuwe eisen, experimenteren met innovaties en samenwerken kunnen resulteren in een hoger onderscheidend vermogen. Dit is nodig om in de sector te kunnen overleven in de komende tijd waarin er nog veel veranderingen aan lijken te komen.
Mocht u behoefte hebben om over de veranderingen in de sector te spreken dan horen wij dat uiteraard graag. We kijken niet enkel naar de cijfers van het verleden, maar kijken en denken graag mee vooruit!