Voorstel Mobility Package
De wetgevingsprocedure binnen de Europese Unie is redelijk ingewikkeld. De Europese Commissie is verantwoordelijk voor het opstellen van nieuwe voorstellen voor regelgeving en heeft het voorstel voor de Mobility Package ingediend bij het Europees Parlement en de Europese Raad. Het Parlement en de Raad gaan beide afzonderlijk van elkaar aan de slag met de voorstellen en hebben daarvoor hun eigen interne procedures.
Parlement beoordeelt nieuwe voorstellen
Nadat op 10 januari 2019 alle plannen waren weggestemd en alles opnieuw terug moest naar de “tekentafel”, zijn de leden van het Europees Parlement het toch nog eens geworden over een drietal wetsvoorstellen. Omdat op 10 januari nog de gedachte was dat het mobility package pas na de Europese verkiezingen (23 mei) opgepakt zou worden, komt deze “overeenstemming” in het Parlement nog redelijk verrassend. De Europese Raad had zich overigens op 3 december 2018 al uitgesproken over de eerste voorstellen. Het is nu aan de Raad om de nieuwe voorstellen van het Parlement te beoordelen.
Betrouwbare gegevens door slimme tachografen
Jan Boeve, directeur TLN: “Je ziet dat het Europees Parlement op sommige punten begrijpt waar de markt mee is geholpen, maar aan de andere kant de broodnodige flexibiliteit inperken.” Norbert Hofer, Minister van Verkeer, Innovatie en Technologie van Oostenrijk, fungerend voorzitter van de Raad”: Een cruciaal element van betere handhaving is een betrouwbare registratie van wanneer en waar vrachtwagens de grens overgegaan zijn en het betrouwbaar lokaliseren van laad- en losactiviteiten. De tweede generatie slimme tachografen zal dit alles automatisch doen. Alle voertuigen die worden ingezet voor internationaal vervoer, moeten eind 2024 met de nieuwe tachograaf zijn uitgerust.
Cabotage: dit zijn de regels
De regels voor cabotage (binnenlands vervoer in een EU-lidstaat door een vervoerder uit een andere EU-lidstaat) worden door het Europees Parlement niet verder geliberaliseerd. Met maximaal 3 dagen cabotageritten uitvoeren en vervolgens een cooling off-periode van 60 uur wordt het cabotageregime in ieder geval niet verder opengegooid. Nu is het nog 3 cabotage ritten in 7 dagen.
Helaas wil het Europees Parlement wel vrachtwagens verplichten om in de cooling off periode terug te keren naar het land van vestiging. Dit zorgt mogelijk voor meer lege ritten en is voor de sector ook een extra inperking van de flexibiliteit.
Detachering: zo zit het
Het Europees Parlement heeft besloten op regels voor detachering (wanneer een buitenlandse chauffeur hetzelfde loon en arbeidsvoorwaarden ontvangt als chauffeurs in het land waarin hij goederenvervoer verricht) een uitzondering te maken voor het vervoer tussen het eigen land en een ander land (bilateraal vervoer). Ook het zogenaamde transitovervoer, enkel vervoer door een lidstaat, is uitgezonderd van detachering. Op cabotage is al vanaf dag één de detacheringsrichtlijn van toepassing evenals op overige croos-border riten. Dat betekent dat vanaf de eerste dag van de rit de arbeidsvoorwaarden gelden van het gastland waar zal worden gelost. Note: de werknemer ontvangt alleen het loon van het gastland wanneer dat loon daadwerkelijk hoger is dan zijn eigenlijke loon. Hoe dit in de praktijk moeten worden uitgevoerd, zal allemaal nog moeten worden bekeken.
Hiermee wordt een groot deel van het vervoer niet lastig gevallen met onnodige administratieve lasten en wordt de directe concurrentie met nationaal vervoer aangepakt.
Voorstel 45 uur rust in de cabine niet aangenomen
Het voorstel van Europarlementariër Wim van de Camp is niet aangenomen. Dit voorstel was om een uitzondering te maken voor het genieten van 45 uur rust in de cabine op een beveiligde parkeerplaats met goede voorzieningen. De uiteindelijke uitkomst is een totaalverbod op het doorbrengen van de 45 uur rust in de cabine.
Inmiddels heeft de logistieke sector en enkele provincies een brandbrief geschreven aan minister Cora van Nieuwenhuizen. Zij zijn er namelijk van overtuigd dat door dit totaalverbod er een rem komt op verdere ontwikkelingen van beveiligde parkings met goed voorzieningen. En deze zijn juist hard nodig. Daarnaast zorgt het totaalverbod op aantasting van de flexibiliteit.
Elke 4 weken verplicht naar huis
De verplichte terugkeer naar huis van de chauffeur voor de wekelijkse 45 uur rust, is van eens in de 3 weken naar eens per 4 weken gegaan. Let op, dit geldt voor de chauffeur en niet voor de wagen (zoals juist bij cabotage het geval is). Een eventueel risico op meer lege ritten, kan dus nog redelijk beperkt worden. Wil de chauffeur niet naar huis maar op een andere privé locatie naar keuze de rust genieten dan moet hij dit 2 weken van tevoren schriftelijk aankaarten bij zijn werkgever.
Ook is er meer flexibiliteit voorzien voor het doorbrengen van de verkorte wekelijkse rust op de ferry of de trein. Daarnaast komt er voor chauffeurs die aan het einde van hun rijtijd bijna thuis zijn een mogelijkheid om – na een pauze van 30 minuten – de rijtijd te overschrijden, onder vermelding van de reden waarom dit noodzakelijk is.
Onderhandelingen beginnen vermoedelijk in september
Of genoemde voorstellen ook echt wetgeving worden zal moeten blijken nadat de onderhandelingen met de Europese Raad zijn gestart. Vanwege de komende verkiezingen zullen de onderhandelingen daarom hoogstwaarschijnlijk pas in september beginnen.
Meer weten over het Mobility Package?
Het transportteam van Van Oers volgt voor u de ontwikkelingen. Mocht u vragen hebben, dan helpen wij u graag verder.