Mobility package
De belangrijkste reden, zo gaven zijn aan, zijn:
- Meer digitale controles -> controle op afstand (deels ingegeven door corona);
- Komst van de slimme tachograaf -> GPS zorgt voor snelle en gerichte controles;
- Investering door ILT in fors meer inspecteurs;
- Meer controle bevoegdheid voor inspecteurs;
- Focus komt te liggen op weekendrust (return home) en compleetheid en betrouwbaarheid van gegevens -> tachograaf data en bestuurdersdata;
- Controleperiode gaat van 28 dagen naar 56 dagen -> kans op geconstateerde fouten gaat dus verdubbelen;
- ERRU register -> Europees strafblad van geconstateerde overtredingen. Ook NIWO gaat dit gebruiken voor de vergunningentoets;
- Europees handhavings- en sanctiebeleid -> beboeting gaat sneller en gerichter.
Bedrijfscontrole tachograaf
Wat controleert het ILT dan met name bij een bedrijfscontrole inzake de tachograaf. Dit is in te delen in 4 categorieën:
1. Compleetheid van de data
-
- M en C bestanden compleet;
- Op welke manier beschikking over “eigen” voertuigen;
- Op welke manier beschikking over “eigen” chauffeurs.
Niet compleet = boete max. € 4.400 per dag per voertuig of chauffeur.
2. Betrouwbaarheid van de data
-
- Digitale data vergelijken met TMS, planning, uur lijsten, dag staten, boordcomputers etc.;
- Mogelijke overtredingen: manipulatie kaart, rijden zonder kaart of op kaart van een ander, geen of onjuiste manuele invoer, niet invoeren landcodes etc.
3. Rij- en rusttijden overtreding
-
- Wordt de verplichte rust genoten (dag en weekend);
- Wordt gelegenheid gegeven tot return home.
4. Restcategorie Wet wegvervoer voor goederen en RI&E
-
- Vereisten NIWO vergunning nageleefd;
- Cabotage;
- Inzet zzp-ers en de eis van dienstbetrekking;
- Overbelading en breedte / hoogte overtredingen;
- ADR.
Tips vanuit het webinar
- Zorg voor complete M en C bestanden. Dit blijkt in de praktijk vaak tegen te vallen waardoor torenhoge boetes kunnen worden opgelegd. Schakel tijdig bijstand in om ontbrekende gegevens nog te achterhalen;
- Controleer zelf periodiek de juistheid en volledigheid van deze bestanden en laat deze desgewenst toetsen door een onafhankelijke derde;
- Zorg dus dat uw systemen en beleid er zo op is ingericht dat alle data compleet is en er geen gaten zijn en instrueer de chauffeurs voor een juist gebruik van de tacho en de bestuurderskaart (mogelijk door middel van een intern toezichtbeleid ter preventie;
- Maak op enig moment gebruik van het zwijgrecht. De inspectie zal altijd om een eindverklaring vragen, beroep u dan op uw zwijgrecht;
- Schakel tijdig de juiste bijstand / hulp in op u te laten bijstaan en adviseren. Bij boete voornemens, strafbeschikkingen en dagvaardingen dient zo spoedig mogelijk te worden gereageerd. Tijd om te herstellen is dan beperkt. Voorkomen is beter dan genezen.
Meer informatie
Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel? Neem dan contact op onze adviseurs. U kunt contact opnemen via onderstaande button of per mail: info@vanoers.nl.
Algemeen - Contact
Neem contact op met Van Oers
Vul hier uw gegevens in en wij nemen binnen 2 werkdagen contact met u op!