Vanoers.nlTransport en logistiekOntwikkeling eerste half jaar 2024 transportsector

Ontwikkeling eerste half jaar 2024 transportsector  

Ontwikkeling eerste half jaar 2024 transportsector

In 2024 lijkt de groei in de transportsector weer terug te keren. Overtollige voorraden zijn inmiddels afgebouwd en de vraag naar consumentengoederen laat herstel zien. Aan de andere kant zien de economen een zwak aantrekkende economie en is er een lage industriële vervoersvraag, wat een beperkende werking op de groei heeft. De verschuiving van containers van de weg naar het water en spoor, lijkt ook nog niet echt van de grond te komen. Waar het aandeel in de containerafvoer vanuit Rotterdam naar het achterland via binnenvaart en spoor in 2013 nog respectievelijk 35 procent en 11 procent bedroeg, was dit in 2023 zelfs gedaald naar 31 procent en 10 procent. Per saldo kan de sector dit en volgend jaar een volumegroei van 1,5 procent verwachten. Dit blijkt uit het nieuwe vooruitzicht transport en logistiek van ING Research.

Groeiherstel

De grote uitslagen in de transport- en logistieksector zijn voorbij. De correctie in het goederenvervoer door normalisatie in consumentenbestedingen en afbouw van voorraden is grotendeels achter de rug. De groei van (internationale) e-commerce draagt hieraan bij. Dit zorgt ervoor dat er weer groei terugkeert in pakketvervoer, de logistiek en het wegvervoer. Tegelijkertijd zorgen een mix van een zwak aantrekkende economie, aanhoudend zwakkere vervoersvraag vanuit de industrie en beperkingen in capaciteit ervoor dat de groei in 2025 niet sterk zal aantrekken.

Personeelstekort

De capaciteitsbeperkingen hebben onder andere te maken met het personeelstekort, dat weer snel oploopt. Dit betreft niet alleen logistiek personeel, zoals chauffeurs, maar ook technici en steeds meer ICT’ers. De krapte wordt veroorzaakt door vergrijzing en verminderde instroom, maar ook door het ziekteverzuim in de sector, dat nog altijd bijna 1 procentpunt hoger ligt dan vóór corona en aanzienlijk hoger is dan gemiddeld. Na een daling sinds eind 2022 is de vacaturegraad alweer opgelopen.

Winstterugslag

Na goede jaren kreeg de winstgevendheid van bedrijven in transport en logistiek een terugslag door minder vraag, hogere kosten en tariefdruk. Het aantal faillissementen lag in de eerste helft van het jaar 40 procent hoger dan een jaar terug en steeg vooral in de grootste deelsector, het wegvervoer. Ondanks de sterke groei is het faillissementspercentage nog wel lager dan in het verleden, omdat er ook veel bedrijven zijn bij gekomen. Tegelijkertijd is de financiële uitdaging, door relatief sterke loonsverhogingen en stijgende kosten door onder andere naleving van nieuwe wetgeving en investeringen in ICT, nog niet voorbij, en kan de trend zich nog doorzetten. Gunstig is wel dat het dieptepunt in de vervoersmarkt achter ons lijkt te liggen, de kostenstijging dit jaar afneemt en de terugkerende volumegroei voor een iets betere onderhandelingspositie zal zorgen.

In het tweede kwartaal van 2024 zijn 85 bedrijven in de transportsector failliet verklaard. Dat zijn er 11 meer dan in het eerste kwartaal van 2024 (+21,3 procent). De laatste keer dat er meer faillissementen waren in de transport was in het eerste kwartaal van 2020 (85 bedrijven). Binnen het hele bedrijfsleven waren er in het tweede kwartaal 1068 faillissementen, een toename van 15 ten opzichte van het eerste kwartaal 2024.

Overigens was het tweede kwartaal een goed kwartaal en zorgde met een gemiddelde omzetgroei van 4% voor groei voor het tweede kwartaal op rij. In alle onderscheiden branches van de transport was de omzet in het tweede kwartaal hoger dan een jaar eerder, met uitzondering van het vervoer over water. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers. Het goederenvervoer over de weg liet in het tweede kwartaal een omzetgroei noteren van 4,9 procent.

tabel omzet transportbedrijven

Omzetgroei

De hoogste omzetgroei binnen de transportsector werd gerealiseerd door de branche vervoer over land (5,3 procent), gevolgd door de post en koeriers (4,7 procent). Ook de luchtvaart en de opslag en dienstverlening voor vervoer (beiden 3,8 procent) zetten in het tweede kwartaal meer om dan een jaar eerder. Het vervoer over water daarentegen boekte iets minder omzet (-1,8 procent). Zie volgende pagina.

Het ondernemersvertrouwen in de transport kwam aan het begin van het derde kwartaal uit op 2,4. Het vertrouwen van ondernemers is daarmee voor het tweede kwartaal op rij gestegen. Ondernemers in de transport zagen vooral het economisch klimaat in de afgelopen drie maanden verbeteren.

Omzet transportbedrijven, 2e kwartaal

Wilt u ook weten hoe uw onderneming scoort in 2024? Dan is het continu monitoren van uw cijfers per maand of per kwartaal onmisbaar. Het transportteam van Van Oers maakt gebruik van Visionplanner om uw cijfers tussentijds te analyseren en te bespreken. Samen kijken we naar de knoppen waaraan gedraaid kan worden om rendement te verbeteren. Neem gerust eens contact op, dan kijken we samen naar de mogelijkheden.

Meer informatie

Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel of stippelt u graag samen de juiste route uit? Neem dan gerust contact op met onze specialisten. U kunt contact opnemen via onderstaande button of per mail: info@vanoers.nl.

Neem contact op

Bron: Vierde voortgangsbrief invoering vrachtwagenheffing voorjaar 2024, nr. I E NW/BSK-2024/147198, Ministerie IenW, 30 mei 2024

demis van loenhout
Demis van Loenhout
Senior manager accountancy
Bekijk onze openstaande vacatures op Werken bij Van Oers.
  • icon
demis van loenhout
Demis van Loenhout

Schrijf u in voor de nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Demis van Loenhout
Demis van Loenhout | Senior manager accountancy
Wilt u meer informatie over dit onderwerp?
Neem contact op met onze specialisten via onderstaand telefoonnummer of e-mailadres. Zij helpen u graag verder!